Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
5777 jäsentä  •  372646 viestiä  •  18576 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi DyingOfPsychosis, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mustelmat!  (Luettu 1831 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Mustelmat!
« : Huhtikuu 08, 2005, 09:52:00 ap »

Kesä lähestyy ja mustelmat lisääntyy! Olen pistänyt Levistä viikon verran ja kintut on kuin pommin jäljiltä. Melkein joka kerta tulee mustelma tai ainakin iho punottaa rankasti pistoskohdalta. Aikaisemmin Protan kanssa ei ollut tämmöstä ongelmaa, ei myöskään Humalogin.
Onkohan tekniikassani nyt jotain vikaa? Pistän esitäytetyllä Leviskynällä jossa on 8mm neula. Ja tosiaan, aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia pistospaikkojen suhteen. Protan pistin kankkuun, Humalogit vatsaan, Levikset reisiin...
Onko neuvoja? Kiitos!
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Re: Mustelmat!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2005, 09:54:00 ap »

Lisäisin vielä, että neulat on BD:n.
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
    • www.nekkunetti.net
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2005, 12:13:00 ip »

Mutta näinhän se menee, että mustelmia tulee varsinkin silloin, kun ei niin tarvitsisi.. Esimerkiksi jos sopii menevänsä vaikka uimaan, niin  samana aamuna onnistuu jotenkin tuikkaamaan vatsanahkaansa oikein kunnon mustelman.

Muistan kuulleeni, että lyhyemmillä neuloilla tulee vielä helpommin mustelmia.

s
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Sometimes I wake up grumpy - sometimes I let her sleep...

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2005, 12:39:00 ip »

Minä en ole koskaan oppinut pistämään reiteen. Joskus 80-luvun alussa kokeilin ja kun joka kerta vedet valui silmistä, jätin homman siihen.
Olen siis pistänyt suurimmaksi osaksi kaikki vatsaan, eikä mustelmia ole juurikaan tullut.

Minulle alkoi ilmestyä mustelmia, kun söin liian suurta annosta sitä jokapäiväistä "lasten" disperiniä. Kun puolitin sen, mustelmatkin hävisivät.

Keiju
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2005, 13:14:00 ip »

Hei!

Pistän itse vain 12 mm neuloilla ja olen aika hyvin säästynyt mustelmilta. Joskushan noita tulee, mutta itselläni on enemmän kyse sitten siitä, että osun ns. arkaan paikkaan eli on syytä hakea vähemmän käytetty alue tuikkaamista varten.

Pistospaikkoina reidet, vatsa & pakarat.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2005, 14:11:00 ip »

Minullekin on Leviksestä tullut helposti mustelmia ja punotusta reisiin. Käytän myös BD:n 8mm:n neuloja. Punotus kestää noin vuorokauden, enkä ole antanut sen haitata. Diabeteshoitajani sanoi, että joillekin on tullut isoja, helakanpunaisia kohollaan olevia patteja, mikä viittaa selvästi allergiseen reaktioon.

Mustelmien syyksi epäilen enemmänkin Omega-3E-kalaöljykapseleita, jotka tekevät vereni erittäin juoksevaksi. Mustelmia reisiin on aina tullut helposti, myös Protan ja Lantuksen kanssa.  

Harmittaahan ne mustelmat tietysti, mutta olen ajatellut, että tämänikäisen on muutenkin syytä käyttää rannoilla uimapukuun sopivaa hamosta tai pareota.  
Kirjattu
“Every cloud has a silver lining”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu 10/2006 - Paradigm Veo 04/2011
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2005, 14:25:00 ip »

No en kyllä ajatellut minäkään minihametta käyttää, enää. Sen verran on tuota itsekritiikkiä jäljellä!
Ihmetyttää vaan kun Leviksen ohjeissakin käsketään pistää enintään 8mm neulalla, tietysti siksi kun inskan on tarkoitus mennä ihon alle eikä lihakseen.
En ole koskaan tykännyt pistää reisiin, se sattuu tosi paljon. Taidankin siirtyä massun puolelle. Siellä ei ainakaan ole pulaa pistospaikoista!
Kiitos neuvoista!  
Ai joo, vielä yksi juttu: arvaiskohan mustelmia ja paukamia hoidella jääpussilla heti pistämisen jälkeen? Vaikuttaakohan se inskaan ja sen imeytymiseen?
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2005, 14:35:00 ip »

Juu, unohtui mainita: kun pistän 12 mm neuloilla, neula menee ihon sisään siis 45 asteen kulmassa, ei siis mitenkään pystysuoraan.

Jääpaloilla hoito voi kai osaltaan hidastaa aineen imeytymistä (joskus talvella kylmiin jalkoihin pistäminen on tuonut tämänkin ominaisuuden esiin)..?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Santra

• Matkailija
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2005, 21:49:00 ip »

Minä pistän Protan reisiin ja kylkeen, siis siihen kohtaan missä ahteri loppuu ja on rasvakudosta tuolla pakaran yläpuolella. Siellä ei yleensä satu lainkaan kun on mihin pistää ja ei mustelmia ole myöskään näkynyt mutta reisiin pistäessä tietää sillon kun sattuu tulee melkein aina mustelma. Ei kuitenkaan usein satu. Minä en poimuta reiden ihoa vaan venytän eli painan ihon alaspäin ja laitan sitten piikin. Olen huomannut kun poimutan ihon niin kuin pitäisi niin sillon sattuu ja tulee mustelmia helpommin, mutta venyttäessä alaspäin ei mustelmia ja kipua juurikaan tule.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja Diformin retard

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2005, 22:54:00 ip »

Pistän Lantuksen 5mm neuloilla reisiin ja pakaroihin.Harvemmin tulee mustelmia.
Humalogin myös ja vatsaan ja mustelmia tulee joskus.
Kirjattu
paradigim+ Humalogi

zenonah

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2005, 14:09:00 ip »

Mulla Lantus lopetti sen kirvelyn parin kuukauden päästä. Saatto mennä kauemminkin. Siihen tottui enkä enää kiinnittänyt huomiota, huomasin vain yhtenä päivänä, että kappas kun ei tunnukaan enää mitään. Pistän Lantuksen reisiin ja Humalogin mahaan.
Kirjattu
<i>Veni, vidi, visa - tulin, näin, shoppailin.</i>

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 11, 2005, 14:45:00 ip »

Mulla menee Lantus reisiin Novon 8 mm neuloilla ja Novorapid sekä vatsaan että reisiin Novon 6 mm neuloilla.

Lantus kirveltää edelleen (reilu vuosi takana), mutta mustelmien kanssa ei ole tarvinut paljoa kärvistellä. Toki niitäkin on tullut, niin reisiin kuin vatsaankin, mutta mielestäni todella harvakseltaan.

Niin ja sillon harvakseltaan, kun pieni mustelma tulee, niin tulee sitten kummalla inskalla tahansa ja näin on ollut myös aiempien inskojen kanssa.

Keijuko se kirjoitti, ettei koskaan oikein oppinut pistämään reisiin. Mulla oli aikoinaan vähän sama vatsan kanssa. En sitten millään oppinut/uskaltanut pistellä vatsaan ja sattuikin se enemmän kuin reisiin. Vasta inskakynien myötä vatsakin tuli tutuksi pistospaikaksi ja vielä nytkin, jos jostain syystä joudun turvautumaan kertakäyttöruiskuihin, niin nimenomaan vatsaan tuntuu pahalta pistää.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2005, 15:06:00 ip »

Itse olen huomannut, että mitä enemmän läskiä pistoskohdasta löytyy, sitä harvemmin tulee mustelmia.

Multa löytyy vatsasta pehmustetta ja vatsaan pistän mieluiten, koska se ei satu ja mustelmiakin tulee todella harvoin. Jalat mulla on oikeat kipupisteet. Sattuu niin älyttömästi, tulee verta ja mustelmia. Johtuu varmaan siitä, kun jalkani ovat huomattavasti kiinteämmät, kuin vatsa.

Nuorempana taas pistin mieluummin jalkoihin, kun vatsa oli jotenkin herkempi (ja laihempi).
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Toukokuu 05, 2005, 12:23:00 ip »

Olen nyt pistänyt kaksi Levemir-pistosta, ensimmäisen illalla klo 22, toisen nyt aamulla klo 10. Illalla pistin pakaraan ja aamulla vatsaan. Kumpikin pistokohta punoittaa. Kannikassa punoitus on enää noin viiden sentin kolikon kokoinen. Vatsassa punainen kohta on halkaisijaltaan lähes 5 cm.

Te ketkä olette pistäneet Levemiriä kauemmin, niin oliko teillä alussa punoitusta tai punoittaako teillä pistoskohdat edelleen? Onkohan kyse jostakin allergiasta vai ihan vain levemiriin kuuluvasta asiasta. Mitään paukamaa tai kutitusta minulla ei noissa kohdissa ole.

Pelottaa vain, että jos vaikka tämä inska aiheuttaa allergiaa, niin voiko sitten kohta käydä niin, että allergisoituu kaikille inskoille. Olen kehitänyt jo kunnon kauhukuvitelmat  
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Toukokuu 05, 2005, 12:39:00 ip »

Ellu
Minulle tulee aina mustelmia pistoskohtiin, siis pakaroihin (en ole ikinä pystynyt pistämään mitään vatsaan!). Mitään punotusta Levis ei ole aiheuttanut. Olen pistänyt sitä nyt n. 6kk.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Linkkejä