Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7172 jäsentä  •  364975 viestiä  •  18358 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi D1-00, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kaihi  (Luettu 1562 kertaa)

Bebe

• Vanha tekijä
Kaihi
« : Marraskuu 05, 2011, 17:58:46 ip »

Sellainen on siis mulla vasemmassa silmässä. Tiesin sellaisen olevan kehittymässä edellisen silmälääkärikäynnin ajoilta, mutta nyt  kun kävin optikolla hankkiakseni uudet lasit, hän ei lain mukaan saanut sellaisia tässä tapauksessa myöntää. Liian suuri muutos näkökyvyssä.

Ei kuitenkaan riittävän suuri  muutos, että saisin leikkauksen julkisella puolella.  Näön pitäisi kaiketi olla melkein mennyt, ennen kuin se olisi mahdollista.  Työni on sellainen, että minun on pakko leikkaus saada mahdollisimman pian, on alkanut tuottaa tuskaa kun mitkään lasit eivät enää toimi ja tarkasti pitäisi nähdä. Työterveyshuolto ei jeesaa.

Olen viisikymmentä, eikähän se ole mikään tyypillisin kaihi-ikä. Optikon mukaan tosin ikäisiltäni on ylipäätään kaihia leikattu vallan paljon, mutta silmälääkäri viimeksi sanoi diabeteksen aiheuttavan kaihia. Kuinkas muuten.  :'(

Onko kokemuksenne  mukaan mitään porsaanreikää, joka saisi (tältä kannalta katsoen nuorehkon) muutoin hyväkuntoisen deen kaihileikkauksen hiukan huokeammaksi?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2011, 18:01:46 ip kirjoittanut Bebe »
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Insuman Basal 15+3 kY/vrk ja liikunta sekä ruokatarkkuus

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Kaihi
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2011, 18:21:07 ip »

Mulla toimi eräänlaisena porsaanreikänä aikoinaan se, että olin vielä työelämässä ja päätetyötä tein. Toki aikaa on jo kulunut melko paljon eli sillon ei ollut vielä tätä puolen vuoden hoitotakuuta. Mulla yksityinen silmälääkäri kirjoitti lähetteen kunnalliselle puolelle ja sieltä tuli vastaus, että jonossa olen, jonossa joka siihen aikaan oli noin 1,5 vuotta. Samaan aikaan sitten kaihini pahenikin oikein vauhdilla (toki molemmissa silmissä) ja soitin jononhoitajalle kysyäkseni olisiko mitään keinoja nopeuttaa kohdallani hoitoo0n pääsyä.

Tietenkin vastaus oli ensin, että ei ole. Siihen sitten totesin, että täytyy sitten pyytää sairaslomaa, kun ei päätetyötä pysty kohta enää ollenkaan tekemään. Tähän jononhoitaja totesi, että "oletko sinä vielä työelämässä". Kun tähän totesin olevani, niin hän lupasi kaivaa paperini esillä ja näyttää lääkärille sekä kertoa tilanteesta. Niinpä sitten pääsinkin todella nopeasti leikkauksiin, eivät siis halunneet mun tulevan tosi kalliiksi yhteiskunnalle, jos olisi joutunut sairaslomalle odottelemaan. Mä taisin olla 47 tai 48 vuotta tuolloin.

Mutta tuota keinoa ei kait enää voi käyttää, oletan. Ja tietty sekin, että kaihi oli molemmissa silmissä...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2011, 19:47:58 ip »

Hei, Bebe!
Olin reilu vuosi sitten samassa tilanteessa kuin sinä nyt.
Kävin yksityisellä silmälääkärillä. Hän totesi, että näkökykyä ei pysty enää laseilla korjaamaan.
Hän laittoi lähetteen OYS:n silmäpolille, jonne tuli kutsu sitten jonkun ajan kuluttua.
En muista, kauanko siinä meni, mutta en kokenut odotusta pitkänä.
Silmäpolilla sovittiin leikkausaika. Olisin saanut sen jo toukokuussa, mutta en halunnut pilata kesää
potemalla ja varomalla kaikkea mahdollista, kuten puutarhatöitä tai lapsenlapsen kanniskelua.
Otin ajan syyskuulle. Kaihi on leikattu ja uudet silmälasit tulossa.
En saanut saikkua kuin kaksi viikkoa ja siitä aiheutui ongelmia.
Minulla on pitkä työmatka omalla autolla. En nähnyt ihan kunnolla, joten melkein käsikopelolla oli mentävä.
En nähnyt lähelle, käytin Tiimarin halpoja lukulaseja.
Nämä ongelmat siitä syystä, että silmälasit saa määrätä vasta kuukauden kuluttua leikkauksesta.
Leikannut lääkäri ei ottanut huomioon näitä ongelmia, vaan antoi rutiininomaisesti vain sen kahden viikon sairausloman.
Olen ilmeisen nynny, kun en osannut pontevammin pitää puoliani saikkuasiassa.
Ole sinä ärhäkämpi. :)
Onnea "kaihimatkalle"! 8)

PS: Muista mainita silmälääkärille diabeteksesta, se nopeuttaa toimintaa!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2011, 19:58:46 ip kirjoittanut kriisikko »
Kirjattu

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2011, 23:29:56 ip »

"Kaihileikkaukseen pääsyn kriteerit

Potilas täyttää valtakunnalliset hoitoonpääsyn kriteerit, jos näöntarkkuus paremmassa silmässä on 0.5 tai huonompi parhaalla lasikorjauksella (Snellenin taululla tutkittuna) tai huonomman silmän 0.3 tai huonompi (paras lasikorjaus). Näistä rajoista voidaan kuitenkin poiketa, jos jokin seuraavista kriteereistä täyttyy: ensimmäisen silmän leikkauksen jälkeen on syntynyt potilasta haittaava anisometropia (yli 2 D) tai kaihi hankaloittaa potilaan muun silmäsairauden (esimerkiksi diabeettisen retinopatian tai glaukooman) seurantaa."

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/kht00042#s4

Tiukka on seula eikä diabeteksen vuoksi juurikaan läpi pääse. Mikäli näkee rajoja paremmin, saa olla todella paha retinopatia, että lähete ei lähde kunnalta bumerangina takaisin: "ei täytä kriteereitä".

Suosittelen kyttäämään yksityisten tarjouksia.
Kirjattu

binjaur

• Vieras
« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2011, 00:19:29 ap »

Aikoinaan, kun mulle tuli aiheelliseksi kaihin leikkaus, niin aikaa ei kauaa tarvinnut odotella. Oiskohan ollu jotain kuukauden päivät. Meikun silmäpolilla on hoidettu, myös muut silmäleikkauks<et ja silmä asiat.
Muutettua pois, pääsin tänne sairaalan silmäpolille, jonne taas alkuvuodesta kontrolliaika. Just kävin optikolla, kun uudet lasit hommasin.. Oli vaan kirjallinen "lupa", siis epikriisi silmäpolilta, koska molemmat silmät on leikattu.
Että ei muuta, kun leikkausaikaa kyselemään. Ja se on ihan helppo ooperaatio, ainakin mulla meni aikaa noin 15min koko hommaan..
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2011, 13:20:27 ip »

Tiukka on seula eikä diabeteksen vuoksi juurikaan läpi pääse. Mikäli näkee rajoja paremmin, saa olla todella paha retinopatia, että lähete ei lähde kunnalta bumerangina takaisin: "ei täytä kriteereitä".

Mulla itseasiassa kävi niin, että kaihileikkausten jälkeen ekalla silmänpohjatutkimuskeikalla (yksityisellä mulla, koska kuvat ei onnistu) sitten yllättäen ilmeni, että onkin laserointia vaativa yksi uudissuonimuodostelma. En tiedä paljonko vaikutti se, että nyt olivat mykiöt nyt kirkkaat eli näkyvyys paljon parempi silmänpohjiin niihin omiin samentuneisiin verrattuna. Toki voi olla paljon muitakin syitä siihen uudissuonimuodostumaan, mutta yllärinä se tuli esille lekurillekin ja osuvasti juuri kaihileikkausten jälkeen.

Mulle aikoinaan yksi silmälääkäri vastasi, kun kyselin noista hyvänlaatuisista lasiaissamentumista, että vaikka hyvänlaatuisia ovat, niin jos häiritsevät silmänpohjatutkimuksia tarpeeksi, niin voidaan nekin hoitaa, siis lasiainen "vaihtaa"...

En tiedä etenikö kaihi mulla niin nopeasti, ettei laseja edes ehdotettu vai mikä oli tilanne. Siis mulla ei laseja ole ollut, ei ennen kaihileikkauksia eikä sen jälkeen.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä