Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7203 jäsentä  •  367286 viestiä  •  18425 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Miika Rautiainen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lantus, pistoaika ja sokerit heittelee koko ajan  (Luettu 4129 kertaa)

20vuotta

• Vieras
Lantus, pistoaika ja sokerit heittelee koko ajan
« : Syyskuu 13, 2011, 11:10:59 ap »

Heippa

Olen aika ajoin kirjoitellut täällä mutta lueskellut sitäkin ahkerammin.

Olen siis 1 tyypin diabeetikko, 20 vuotta takana, 170 cm/103kg, Lantus ja Humalog käytössä nykyisin, vahva taipumus insuliiniresistenssiin vatsan seudun lihavuuden
takia.

Ongelmani on tällä hetkellä se, että en löydä millään sopivaa pistosaikaa Lantukselle. Minulla oli ennen Lantusta käytössä Levemir, jolla hobista ei saatu asettumaan.
Sitten aloitin Lantuksen 4/2011. Ensin laitoin 1 piikin päivässä ja nykyään jo 2. Eli olen kokeillut laittaa aamulla 9.30 ja illalla 21.30 toisena vaihtoehtona oli aamulla 11.30 ja illalla 22.30. Laitan aamulla 30-32 yksikköä ja illalla on ollut käytössä ensin 15 sitten vähennetty aina 8 asti.

Eli laitan illalla Lantusta sen mukaan miten olen liikkunut illalla. Tiedän, että pitäisi aamusta vähentää mutta ongelmani eivät ole hypot vaan se, että sokeri on koko ajan korkealla.

Kysyisinkin teiltä kokeneet diabeetikko kollegat, että mitä pitäisi seuraavaksi kokeilla? Lääkärini on jo nostanut kätensä pystyyn minun kohdallani, kun olen niin erikoinen tapaus. Ja hän sanoo, että tiedät itse jo parhaiten mitä muutat hoidossasi.

Jos sokerini on aamulla herätessä 7:00 6 ja syön lautasellisen puuroa ja n. 0,5 dl maitoa ja menen lenkin koiran kanssa ( 15 min ). Niin joudun surutta laittamaan Humalogia heti ja annos olisi 6 ky. Sitten kun mittaan 9.30 on sokeri jo 12 luokkaa????

Jos mittaan myöhemmin kuin 9.30 on sokeri jo paljon enemmän, eli täytyy heti korjata jo aamusta.

Sitten jos sokeri on aamulla 12 luokkaa ja syön tuon puuron, niin laitan Humalogia 13 ky ja kun tänäänkin mittasin 10.00 aikaan, niin sokeri oli 12???
En tajua.

Illalla menen nukkumaan 6-8 arvoilla ja kun olen mitannut 02 tai 04 aikaan niin sokeri 7-8 ja jos mittaan esim. 06 niin sokeri jo 10-12..

Onko tämä aamunkoittoilmiö? Ja mitä se tarkoittaa minun kohdalla?
Illalla olen siis laittanut Lantusta kello 21.30 tai 22.30 ja 8-12 ky.

Minulla ei tuo Lantuksen vaikutus kestä kuin ehkä 12 h, ei välttämättä sitäkään vai eikö minulla vain toimi tuokaan? insuliini?

Auttaisiko pumppu, jos joudun koko ajan lisäämään annosta vähän väliä? Ei huvita enää laittaa piikkiä 2 h välein ja pistospaikatkin rupeavat jo loppumaan  :'(

Olen kerran ollut glukoosisensori tutkimuksessa ja silloin todettiin, että tarvitsen 1-1,5 ky/5 hh eli aika paljon.

Nyt olen menossa uudestaan glukoosisensoritutkimukseen lokakuussa.

Verensokereita mittaan JOKA PÄIVÄ, ja mitannut vuodesta 2003 asti, joka päivä. 4-8 mittausta/päivä  ::)

Olen aivan väsynyt tähän tautiin nyt kun mikään ei auta ja sormet ovat jo ihan paskana. Vaikka rasvaa jne. Mutta jos en mittaa aamulla ensimmäiseksi, niin siitä lähtee päivä
käyntiin vaan vielä paskempana, kun sokerit vaan nousee ja nousee koko aamupäivän.

Onko minulla liian vähän Lantusta käytössä painooni suhteutettuna? Ja miten kannattaisi muuttaa annoksia?

Ymmärrän, että kollegat täällä eivät ole lääkäreitä mutta minulle saa ehdottaa ideoita, joita voin itse omalla luvalla kokeilla, koska lääkärini on antanut minulle luvan kokeilla
mitä parhaakseni näen. Eli voitte rohkeasti ehdottaa jos jotain tulisi mieleen, mitä en ole vielä kokeillut  :)

Syön Cerazette minipillereitä ja ne tietenkin voivat jotenkin vaikuttaa. Minulla on myös käytössä Simvastatin ja Losartrix kolesteroliin ja verenpaineeseen. Lisäksi syön thyroxinia.

Kiitos paljon etukäteen jos joku osaisi neuvoa minua  :D

Vanhat kurssikamut hohoi, Dadda, Zebra, Keiju, Ansku, Vivianv jne
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
Vs: Lantus, pistoaika ja sokerit heittelee koko ajan
« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2011, 12:09:29 ip »

Sanon vaan tähän sen verran,että ihmettelen,että olet vaihtanut Levemiristä Lantukseen,suurin osa ykkösistä kyllä saa sillä Lantusta paremman tasapainon,toi Lantus on kertakaikkiaan liian "laimeaa" kamaa ja sopii paremmin kakkosille.
Mun hobis oli paras silloin,kun käytin Protaphania 3 pienehköä annosta päivässä,mutta siihen liitty monia muita ongelmia.
Koko aamunkoittoilmiö on mielestäni liian ylipuhuttu ilmiö,vaikka useimmiten ne korkeat sokrut liittyy ihan muuhun.
Ei tohon tilanteeseesi oikein voi muuta neuvoa antaa,kuin liikunnan lisääminen,vhh tai pumppu,jos ei muuten onnistu.
Kirjattu

20vuotta

• Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2011, 12:27:56 ip »

rasvis kiitos vastauksesta.

Levemir vaihdettiin Lantukseen mulla ainakin sen takia, et iholle tuli sellasia punaisia kutiavia läikkiä ja sit toiseksi, lääkäri ajatteli, et jos Lantuksella tulis paremmat arvot.

Olen kans miettinyt, et voisko olla niin, et Lantus on liian "laimeaa" mulle :-\

Mulla kans ollut Protaphan käytössä ennen Levemiriä, en kyllä muista miten sillä pärjäsin, ilmeisesti jotenkuten kun siitä vaihdettiin pois.

Tuota vhh:ta olen kans jo vähän "käyttänyt" eli olen jättänyt perunan, pastan ja riisin ainakin vähemmälle, ja välillä ihan pois kokonaan. Tosin olen maitoa juonut aterialla ja puuron syönyt aamulla, kun ei ihan kokonaan voi ilman hh:ta olla. Tai en ole pystynyt olemaan kun sit on tullut jotain hypoja aina välillä. Tosin vivianv on noudattanut käsittääkseni todella niukkaa vhh:ta ja hän on pärjännyt hyvin.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2011, 12:28:36 ip »

Eli laitan illalla Lantusta sen mukaan miten olen liikkunut illalla.
Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että Lantus on oikein käytettynä aivan toimiva insuliini. Olen itse saavuttanut hyvän tasapainon (HbA1C = 6%) annostelemalla Lantusta kerran vuorokaudessa (illalla) juuri sen mittaisen annoksen, että jos paastoan, niin verensokeritaso ei karkaa ylös- eikä alaspäin. Minä löysin aikoinaan sopivan annoskoon yllättävän helposti, eikä minulla ole ollut mitään kiirettä muuttaa Lantuksen annoskokoa  :D  Itse asiassa arvelen, että Lantuksen annostuksen jatkuva muuttaminen johtaa erittäin helposti hallitsemattomaan epätasapainoon. Muuttuvan insuliinitarpeen pystyn hoitamaan vallan mainiosti pikainsuliinin annostelua muuttamalla.
Lisäksi Lantuksen toiminnalle on tosiaan tyypillistä se, että insuliinin vaikutusaika on hieman lyhyempi kuin yksi vuorokausi. Vajeen olen onnistunut paikkaamaan erinomaisesti annostelemalla noin 20 tuntia edellisen Lantus-pistoksen jälkeen pienehkön pikainsuliiniboluksen. Tämä on osoittautunut vaivattomaksi ja toimivaksi ratkaisuksi.

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Viljo

• Veteraani
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2011, 12:29:05 ip »

Kertomasi perusteella näyttäisi siltä että Lantus ei sinulla taida aina toimia oikein.
Sehän pistetään ihon läpi rasvakerrokseen jossa se sitten lliukenee ja lähtee kulkeutumaan
nestekierron mukana maksan kautta verenkiertoon.
Insuliini tarpeesi määrä sinulla näyttäisi olevan painoosi nähden arviolta 15-30% liian pieni jotta insuliini alentaisi riittävästi verensokereitasi.
Minun mielestä sinun kannattaa käydä läpi kaikki syömisesi, liikunnan vaikutukset, pistostekniikkasi.
Kannattaa opiskella siitä Tero Kangas Sokeritauti - Käytännön hoito-opas kirjasta 1-tyypin diabeteksesta kaikki.
Insuliinien vaikutus käyrät tulee tietää niin verensokeri mittaus tuloksista paremmin ymmärtää miksi verensokerit vaihtelevat ja hoitotasapaino horjuu.

Terveisin Viljo  
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

20vuotta

• Vieras
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2011, 12:49:28 ip »

Kiitokset teillekin EOJ ja Viljo

E O J: luulen, että omalla kohdallani tuo 1 pistos päivässä ei riitä. Mutta pitänee laskeskella missä kohtaa kannattaisi sitten Lantus laittaa, koska aamulla joudun korjaamaan ainakin joka tapauksessa.

Viljo: Tuota annoksen määrää olen juuri miettinytkin, eli Lantusta liian vähän. Täytyy nostaa pikku hiljaa tuon 15-30 %. Kannattaako mielestäsi nostaa aamu sekä iltamääriä vai vaan toista? Ja pitäisikö nuo Lantus määrät olla enemmän saman kokoiset mitä nyt ovat? Esim. 32 ja 8
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Combo+humalog/KHH
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2011, 18:14:58 ip »

Hei, milläs nimellä siellä kurssilla olit :) - kiitos huhuiluista!

Lantus on tosi jäykkä, eikä liikunnan aiheuttama vähennys inskantarpeessa ole korjattavissa saman illan lanttua muuttamalla - muutos näkyy vasta 3 päivän päässä sokereissa :( Varmasti on ykkösiä, joille lantus sopii, mutta silti tuntuu oudolta lekurin käsitys että ykkönen saavuttaisi sillä tasapainon helpommin kuin levellä, varsinkaan liikkuva, ellei liikunta ole samansuuruista joka päivä. Aamunkoitto on monelle todellinen ilmiö, mutta ennen hoitopäätöksiä pitäisi erottaa, mikä osa aamun korkeista johtuu korkeammasta inskantarpeesta ja mikä insuliinin vaikutuksen kiemuroista/puutteista aamulla. Mulla ratkaisu oli vasta pumppu.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

20vuotta

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2011, 19:01:05 ip »

Muistaakseni olimme huonekavereita dadda  :)

Mä olin ennen täällä sandra mut sit jonain vuonna jouduin vaihtamaan ton nimimerkin kun jotain meni pieleen.

Jotenkin on tullut kyllä ihan epäusko tota Lantusta kohtaan  :(
Tuntuu, että se ei vaan toimi mulla ollenkaan niin kuin pitäis.

Täytyy varmaan miettiä myös sen vaihtamista johonkin muuhun.
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2011, 20:54:23 ip »

20 vuotta: Täällä myös Lantuksella huristellaan koska Levemiristä isot kutiavat reaktiot ja muutakin ongelmaa.. Mä pistän oman Lantukseni illalla ja täälläkin vastaus on ollut aina että lisää perusinskaa kun tasapainot päin p**settä! Noh, nyt hyviä tuloksia ollut kun jaksaa mitata ja säheltää päivän ympäri mutta kun sekin on hirmu raskasta koko ajan olla härveltämässä.. Aamulla myös ongelmana nuo huikeat vs- nousut.. Herätessä voi olla 6mmol/l ja puoltuntia sen jälkeen tuplat vaikka mitään ei söisi! :O ja jos hirveästi tästä lisään pitkää tulee ongelmaksi yöhypot ja niiden reaktiiviset jotka vielä hankalampia saada kasaan! Lääkäri ei vielä suostunut miettimään pumppua mutta henk.koht en aamuyöllä nouse mitään lyhyitä pistämään vaan haluan nukkua!  :D saas nähdä mitä tapahtuu kun menen kirjani kanssa ensi viikolla hoitsulle! :)
Mutta tsemppiä Lantuksen kanssa, sähläämistä ja titraamistahan tää tuntuu kokoajan olevan..  :o
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2011, 21:35:32 ip »

Säheltämistä ja titraamista tää ainakin mulla on, on ollut niin kauan kuin olen kunnolla yrittänyt itseäni hoitaa. Ei ole ollut mitään merkitystä esim. inskalaaduilla ja nyt pumppukaan ei sitä titrausta ole minnekkään vähentänyt, oikeastaan on lisääntynty vaan, kun mahdollisuuksia on entistä enemmän.

Mulla on pitkäaikaisella mitattuna tasapaino ollut hyvä (jos siis vain sillä mitataan, hobis 6-7% välillä), mutta vasta pumppu on tuonut tarpeeksi tarkat annostelumäärät, joten pahemmista hypoista olen päässyt eroon. Mutta se vaatii ainakin mulla töitä koko ajan, esim. noin 8-10 mittausta päivässä.

Pistosaikana en koskaan pelaillut pitkävaikutteisella vaan se pysyi melko vakiona, oikeastaan lantuksen aikana oli vain kesävaihe ja talvivaihe. Mulla Lantus pelasi aika hyvin yhdellä pistoksella, jonka otin aamulla. Mulla on niin pieni yöllinen inskatarve, että tuolla aamulantuksella sain sen Lantuksen laskevan vaikutuksen juuri aamuyön tunneille, jolloin hankalat yöhypot helpottivat. Lantuksen määrä mulla oli noin 40% vuorokauden kokonaismäärästä, loput siis pikaa.

Mutta pumpun mukana on tullut kuitenkin hyvää tulosta sikäli, että etenkin mun pienillä inskamäärillä pumppu antaa tarpeeksi tarkat mahdollisuudet annosteluun.

Olemme kyllä niin monenkirjavaa joukkoa, että ei löydy kahta samanlaista. Mulla on ollut onni kohdata sellaisia diabeteslääkäreitä, jotka ovat huomioineet mun keskiarvoista poikkeavat jutut aika hyvin, siksipä onkin ollut mukavaa heidän kanssaan pähkäillä mitä voisi kokeilla tai kertoilla mitä olen kokeillut. Parasta oli kun yhdesä väliarviossa luki "potilas on päätynyt hyvin omaperäiseen basaaliprofiiliin", mutta kun itse hakemalla löysi hyvän, niin eipä siitä muuta kuin tuo toteamus :)

Tsemppiä titrailuun ja hakuun, kyllä se jossain vaiheessa tärppää.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2011, 21:47:07 ip »

15v 1-diabetesta,
siitä viimeiset lähes 10v Lantusta.Aika nopeasti selkis ettei se toimaa 24h,vaan annos jaettiin ja pistän ekan n.klo 12.esim.9yksikköä ja 2illansuussa noin klo 22. esim.6yksikköä.
En lisäile tai vähentele näitä annoksia,mutta jos teen sen,odotan 3-4päivää,kunnes tilanne tasaanntuu...Mulla on Lantus toiminut aika mukavasti,Humalogilla yritän säädellä  päivän mittaan elikkä joka suupalalle,muuten VS heittelee laidasta laitaan ilman mitään logiikkaa.Tsemppiä!
Paté 
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Syyskuu 13, 2011, 22:11:37 ip »

Heippa Sandra, pitkästä aikaa! :)

Pari juttua tuli mieleen. Ekaksi tuli mieleen tuo sama mitä on jo sanottu. Eli Lantus on luonteeltaan sen verran hidas pitkävaikutteinen (useimmilla, varmaan poikkeuksiakin löytyy), että sen annosta ei kannata olla muuttamassa esim. liikunnan tai hormonihommien takia päivittäin. Levemirillä ja Protaphanella taas muuttaminen onnistuu oikein hyvin, jos sellaiseen on tarvetta. Eli ite tekisin tarvittavat säädöt hiilareilla ja pikalla, jos mulla olisi vielä Lantus käytössä. (Ei ole, just siksi koska tarvitsen sen säätömahdollisuuden.)

Toinen asia on se, että musta aamunkoittoilmiö ja aamuinen hiilariherkkyys ovat kaksi eri asiaa. Aamunkoittoilmiössä perusinsuliinin tarve nousee pikkutunneilla. Mulla ei ole aamunkoittoilmiötä - siis jos jätän syömättä, sokerit ei muutu miksikään. Oletko kokeillut, mitä tapahtuu, jos jätät joskus aamiaisen ihan kokonaan väliin ja syöt vasta esim. 11 aikaan?

Mutta mulla on koko ajan voimistunut aamun hiilariherkkyys. Eli hiilareille täytyy mun pistää aamulla paljon enemmän kuin muina aikoina. Hiilareiden pienetkin arviointivirheet teettävät isoja heittoja sokereihin nimenomaan aamuisin. Ja jos sokerit pääsevät aamulla korkeammalle kuin n. 10 mmol, niitä on vaikea saada alas.

Oon ratkaissut tämän niin, että pidän aamun hiilarimäärät hyvin pienenä ja aina samana. Kun pienensin aamiaista 20 g hh --> 10 g hh, ongelmat käytännössä hävisivät. Tuohon hh-määrään mahtuu yksi viipale Uotilan ruisleipää ja kahvimaito. Muina aikoina sitten säädän ja sävellän, mutta en aamuisin yhtään.

Tsemppiä ongelmanratkaisuun! Tuskaistahan tää välillä on, mutta yritetään auttaa toisiamme. :)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

purkki

• Jäsen
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2011, 11:53:46 ap »

Mulla toimi lantus aika monta vuotta hyvin yhdelläkin pistolla ( ja sitten lakkasi toimimasta, mutta se on toinen juttu). Hoidin liikunnan jälkeiset yöt vähentämällä selkeästi liikunnan jälkeisiä pikamääriä, ja varmistamalla että sokerit oli normaalia korkeammat nukkumaan mennessä. Esim 8 tavallisen 6 sijaan. Liikuin jonkin verran päivittäin, ja tämä oli varattu rankemman liikunnan päiville. En juurikaan muutellut lantus annosta, ellei tarve muuttunut pidemmäksi aikaa.

En nyt ole ihan varma, mutta ainakin muiden insuliinien kohdalla määrä vaikuttaa myös vaikutuskäyrään. Eli pienempien määrien vaikutus lakkaa nopeammin kuin isompien. Onko näin lantuksen kohdalla?

Kuten Zebra, suosittelen katsomaann pari aamua ilman ruokailua, koska silloin näkee paremmin onko kyse lantuksesta vai ruokailusta.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2011, 13:50:44 ip »

En nyt ole ihan varma, mutta ainakin muiden insuliinien kohdalla määrä vaikuttaa myös vaikutuskäyrään. Eli pienempien määrien vaikutus lakkaa nopeammin kuin isompien. Onko näin lantuksen kohdalla?

Kyllä mun käsittääkseni on näin myös Lantuksen kanssa. Isoilla satseilla on pidempi ja loivempi vaikutuskäyrä. Pienillä annoksilla terävämpi huippu ja lyhyempi vaikutus.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2011, 14:48:42 ip »

Kyllä mun käsittääkseni on näin myös Lantuksen kanssa. Isoilla satseilla on pidempi ja loivempi vaikutuskäyrä. Pienillä annoksilla terävämpi huippu ja lyhyempi vaikutus.

Mun kokemukseni omasta annoksestani Lantusta (8ky/vrk) oli se, että minkäänlaista vaikutushuippua ei ollut. Ja tuo kesti sen 24h toki hiipuen vähän loppua kohti, mutta omalla kohdallani ajoituksen ansioista tuo hiipuminen tapahtui juuri silloin, kun perusinsuliinitarpeenikin oli pienin.

Mutta näähän on niitä henkiläkohtaisia kokemuksia, se pitää aina muistaa. Enkä tiedä onko tuo 8ky/vrk iso vai pieni annos.

Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä

Tule kirjoittajaksi Deeblogiin!

Julkaistu 01.09.2014 | 12:57

Yksi elämä -verkkopalvelu on avautunut

Julkaistu 19.08.2014 | 10:09