Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7172 jäsentä  •  364888 viestiä  •  18357 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi D1-00, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sensorin käyttö (Medtronic MINIMED) vs-tallennus  (Luettu 7680 kertaa)

Neulanen

• Jäsen
Vs: Sensorin käyttö (Medtronic MINIMED) vs-tallennus
« Vastaus #45 : Maaliskuu 18, 2012, 22:15:31 ip »

Mulla on yksi sensori mennyt pilalle tuon Enliten asettimen kanssa, kun sensori jäi teipeistään kiinni asettimeen ja sain taistella hetken aikaa, että sain sen siitä irtoamaan. D-hoitaja sanoi, että niillä oli polilla jääny yks sensori jumiin asettimeen, eivätkä olleet saaneet sitä siitä millään irti.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

emonen

• Veteraani
« Vastaus #46 : Maaliskuu 18, 2012, 22:22:02 ip »

Meillä ei ole jäänyt jumiin. On toistaiseksi ainoa, joak ei niin ole tehnyt...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Maaliskuu 18, 2012, 22:52:32 ip »

Mulla on yksi sensori mennyt pilalle tuon Enliten asettimen kanssa, kun sensori jäi teipeistään kiinni asettimeen ja sain taistella hetken aikaa, että sain sen siitä irtoamaan. D-hoitaja sanoi, että niillä oli polilla jääny yks sensori jumiin asettimeen, eivätkä olleet saaneet sitä siitä millään irti.

Helpottavaa kuulla ja antaa lisää pontta huomiseen puhelinsoittoon maahantuojalle!  ;)  Hetken jo ajattelin, että teenkö jotain väärin. Se asettimen jousi on ollut ihan alusta alkaen ollut jotenkin nahkeasti toimiva.

Muutenhan minulla Enlitet ovat toimineet kuin ajatus: alusta loppuun ja tarkasti. Vielä, kun saisi uuden, paremman asettimen. Tilaan huomenna samalla ensimmäisen, omakustanteisen laatikolliseni enliteja, joten parasta toimia hyvin vastakin!  :-\
Kirjattu
“Every cloud has a silver lining”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu 10/2006 - Paradigm Veo 04/2011
KHH - Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Maaliskuu 19, 2012, 10:09:51 ap »

... jatkan vielä:

Olen juuri keskustellut Medtronicin tuotetuen kanssa. Palautan maahantuojalle viallisen asettimen ja pilalle menneet 2 sensoria ja saan tilalle uuden asettimen ja 2 sensoria. Vauhtiin päästyäni valitin myös huonoista, monikielisistä käyttöohjeista ja Qvick-Setin kanyylien asetin/teippiongelmista.

Muistakaa vastaisuudessa reklamoida aina itse kaikista tarvikeongelmista Medtronicin tuotetuelle. Säästäkää pilalle menneet tuotteet ja lähettäkää ne maahantuojalle ja vaatikaa uusia tilalle! Hoitotarvikejakelu/hoitopaikat eivät taida olla kovin aktiivisia noissa reklamoinneissa, eikä tieto huonokäyttöisyydestä välttämättä mene maahantuojalle. On ne sen verran kalliita tarvikkeita, että pitäisi toimia kunnolla ja saada korvausta, elleivät toimi!  ::)
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Nainen57

• Intoilija
« Vastaus #49 : Maaliskuu 27, 2012, 07:31:13 ap »

Minulla on MiniLink sensori nyt ollut kahteen kertaan, ensin tammikuussa ja nyt viime viikolla. Joudun ne itse kustantamaan, maksavat noin 60€ kappale. Positiivinen kokemus! Oli kivaa huomata että on aikoja jolloin vs on ihan kivasti tasainen. Kaiken kaikkiaan arvot pysyy paremmin kurissa, quick summaryni mukaan jota katselin Medtronic'in CareLink sivulta verensokerit oli 50% tavoitearvojeni (3.2 - 7.8 )  sisällä, joka on melkoinen parannus minulle. Tosin vielä en tiedä onko hobis mitenkään parantunut pumpun myötä.  Tällä sensorointikerralla myös hokasin ottaa pois hätykset (kiitos vinkistä äsköö). Sensorin hälytykset välillä ovat todellä ärsyttävän holhoavia ja häiritseviä >:(

Positiivinen havaintoa oli myös että mittarin lukemat olivat yleisesti ottaen hyvin lähellä sensorin lukemia, vaikkei niin välttämättä tarviskaan olla. Kalibroinnin suoritin huolellisesti ainoastaan silloin kun vs oli tasainen 3-13 välillä eikä mitään nuolia ylös tai alas sensorin näytöllä. Vielä en oikein tiedä mitä kaikkea kannattaa pumppunne tallettaa että raporteista saisi parhaan mahdollisen hyödyn.

Onko neuvoja mitä tietoja pumpuun  kannattaa tallettaa, mittarin verensokerin lisäksi?

negatiivisenä kokemuksena oli nyt viimeeksi sensorin teipin aiheuttama ihoärsytys joka alkoi heti ja siis kesti sen 6 pv. meinasin jo ottaa sensorin pois kesken kaiken.

Onko kellään neuvoa miten sensorin aiheuttaman ihoärsytksen voisi estää? Auttaako Cavillon suihke? Sitä on täällä KP'llä kehuttu.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, Paradigm MiniMed Veo 554 pumppu 15.10.11 lähtien

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Maaliskuu 27, 2012, 10:53:39 ap »

Nyt menee ohi sensoroinnin, mutta pidetäänkö teillä siellä "Down Under" vielä 3,2 mmol/l arvoa ihan ok:na? Mietin vaan, kun kerroit noista tavoitearvoista. Minulla se on jo ihan selvä hypo. 3,9 mmol/l on jonkinmoinen raja esim. noissa sensoroinnin käppyröissä. Yläraja on käppyröissä tuo sama eli 7,8 mmol/l.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Nainen57

• Intoilija
« Vastaus #51 : Maaliskuu 27, 2012, 16:04:35 ip »

Hei Antsu1, ei toki 3.2 ole mikään ihanteellinen tavoitearvo. Hoitotahoni minulle asettamat rajat ovat: alaraja 5 ja yläraja 5 :) ja sen mukaan toimii myös pumppuni annoslaskuri. Henkilökohtaisesti pidän 4 pienempää vs lukemaa sellaisena johon täytyy napata hypoevästä.

Tuo yllä mainitsemani tavoiteväli 3.2 - 7.8 ei ole down under suositus vaan amerikkalaisen Medtronic'in web sivulla olevan pumpputietojen purku- ja käyrienpiirto-ohjelman oletusarvoja :) En ole muuttanut niitä oletusravoja vielä mitenkään, opettelen  vasta käyrien lukemista.

Perjantaina tapaan d lääkärini, hänelta toivottavasti saan neuvoa 8)
Jännityksellä odotan ensimmäistä pumppulaisten hobista
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Maaliskuu 27, 2012, 16:48:02 ip »

No saman firman pelkän sensorivastaanottimen (Guaedian REAL-Time) rajat on täällä Suomessa olleet (ainakin mulla HUSin D-polin kautta saamissani purkulistoissa) tuo 3,9 - 7,8 mmol/l. Mutta eipä sillä merkitystä sen enempää, ne omat rajathan meillä jokaisella on. Onkohan nuo rajat asetettu tuolla D-polilla eli onko muilla erilaisia rajoja sensoroinnin purkuraporteissa? En ole koskaan tullut ihmetelleeksi hoitotaholla miksi raja on ollut juuri tuo 3,9 mmol/l, miksei esim. 4 mmol/l.

Ja kunhan vaan kiinnostaa...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Maaliskuu 27, 2012, 19:34:43 ip »

Minulla näyttää CareLink- purkuohjelmassa olevan normaalirajoina 3,9-8,0. En yhtään muista, onko kyseessä ohjelman automaattisista rajoista vai riippuuko jotenkin annosoppaaseen tallennetuista rajoista, jotka ovat samat 3,9-8,0.  :-[
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Nainen57

• Intoilija
« Vastaus #54 : Maaliskuu 28, 2012, 04:19:39 ap »

Silloin kun sain Veo pumpuuni noin 6kk sitten, sain myös CareLink USB tikun, jonka avulla pumpun tietoja voi tietokoneen ja Internetin avulla up-load'ata sinne Medronicin sivulle omalla käyttäjätunnuksella varattuun alueeseen.  Rekisteröidyin silloin heti käyttäjäksi, mutta laitoin vain niitä tietoja jotka tiesin, eli minun nimi osoite, pumpun sarjanumero jne. Tavoitearvot ja rajat yms jätin systeemin ehdottamiksi oletusarvoiksi, sillä niistä en mitään silloin ymmärtänyt. Enkä ole niitä vieläkään muuttanut. Huomasin itseasiassa vasta äsköön Kiinan matkan kuvauksesta että niitä rajoja voikin muuttaa 😄

Perjantaina eli ylihuomenna tapaan d lääkärini ja sillloin ehkä jutellaan siitä mikä ero on carelink personal taulukoilla/käyrillä ja lääkärini käytössä olevalla carelink professionalilla. Toiseksi haluaisin tietää mitkä käyrät ja taulukot ovat niitä joita tällaisen tavallisen D1'en pitäisi seurata. Kolmanneksi haluan tietää mitä kaikkia tietoja minun kannattaisi pumppuuni tallettaa jotta carelink raporteista saisi mahdollisimman paljon irti sekä minä itse että hoitotaso.

Neljänneksi tietenkin se HBa1C....  Keskiarvot verensokerilmittarissa ja pumpussani ovat 9.mmol/l tasoa, saa nähdä mikä hobis on. En usko että hobis on parempi kuin kynäaikana - vielä.

Mutta tiedoksi Veon käyttäjille: minulla  tietojen lataaminen medronicin sivulle carelink usb tikun avulla onnistui vasta 3 kk sitten 😳Syy oli se että vastoin Medtronic'in ilmoitusta ei lataaminen macintoshila onnuistunut. Medtronic'in help-line tunnusti minulle että syynä oli käyttöjärjestelmävikä ja heidän amerikkalainen ohjelmoija tiimi korjaa sitä hikihatussa (tosi harvinaista ha haa...) joka joulun tienoilla tuli kuntoon. Macintosh käyttäjille tosin tiedoksi että tarvitsevat OS 10.6 tai uudemman. Minunkin piti upgradata käyttis.

Anteeksi pitkä sepustukseni, mutta ehkä tämä auttaa muita. Minä olin ainakin ihan pallo hukassa silloin kun pumpun sain. Nyt vähitellen alkaa selvitä  8)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Maaliskuu 28, 2012, 08:12:29 ap »

Purkuohjelma on minulle tärkeä väline säätämisessä. Puran pumpun&sensorin kerran kuussa ja näen raporteista helposti hiilari-, insuliini- ja verensokerikeskiarvoja. Jo ne auttavat, mutta parasta on ehdottomasti sensorin raportit. Kun laittaa esim 6 vrk:n sensorikäyrät päällekkäin, näkee helposti, missä kohdissa vuorokautta mättää ja pääsee säätämään basaalia.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Nainen57

• Intoilija
« Vastaus #56 : Maaliskuu 29, 2012, 02:40:39 ap »

Eniten sensorit vanhentuvat Medtronic'in mukaan 6 kuukaudessa. Tarkoittaako tämä että laatikollinen (laatikossa on 5 kpl) täytyy käyttää noin sensori per kk tahdissa?

MiniLink lähetin sentään kestää pitkään, noin vuosi puolitoista, onko näin?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Maaliskuu 29, 2012, 08:52:11 ap »

Sitähän se periaatteessa tarkoittaa, mutta käytännössä toimivat päiväyksen jälkeenkin. Sain viime syksynä lahjaksi yhdeltä kp:laiselta pussillisen vanhanmallisia sensoreita, joissa päiväys oli mennyt vanhaksi jo pari kuukautta sitten, mutta hyvin pelittivät. Uusissa Enlite-laatikoissakin näyttää olevan 6 kk virallista käyttöaikaa.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

3llu

• Vieras
  • Se mikä ei tapa se vahvistaa
« Vastaus #58 : Huhtikuu 24, 2012, 10:19:50 ap »

negatiivisenä kokemuksena oli nyt viimeeksi sensorin teipin aiheuttama ihoärsytys joka alkoi heti ja siis kesti sen 6 pv. meinasin jo ottaa sensorin pois kesken kaiken.

Onko kellään neuvoa miten sensorin aiheuttaman ihoärsytksen voisi estää? Auttaako Cavillon suihke? Sitä on täällä KP'llä kehuttu.

Pojalla otettu sensorointi muutama viiko sitten, ja ongelmaksi on tullut tuo teipin aiheuttama ihoärsytys. Onko siihen löytynyt hyviä ideoita? En täältäkään löytänyt (ainakaan vielä) ongelmaan ratkaisua kun lueskelin vanhat keskustelut läpi.
Kirjattu
9 v ja 6,5v poikien äiti. Kuopuksella
Downin syndrooma, keliakia ja diabetes
pojan D1 todettu 01/2009

emonen

• Veteraani
« Vastaus #59 : Huhtikuu 24, 2012, 10:29:38 ap »

Hei!

Meillä on ollut paljon iho-ongelmia. Nykyisin menee kohtuuhyvin.

Ennen sensorin (ja kanyylin) laittoa iho puhdistetaan. Puhdistuksen jälkeen suihkutamme päälle Cavilon suihketta. Annetaan kuivua. Sitten kanyyli tai sensori paikalleen.
Tuo Cavilon on ihan suunniteltu ihoa suojaavaksi aineeksi - käytetään jopa avannereunan suojaukseen jne.

Sensorin kiinnitykseen emme käytä niitä läpinäkyviä muovisia teippilappuja, ne ärsyttävät ihoa ja lapsi kokee niiden poiston kivuliaana. Enliten se pieni kololla varustettu teippi laitetaan ja sitten päälle laitetaan sopivan pituinen pätkä leikattavaa Mefixiä. Sitä ostamme apteekista.
Sehän on aika paperimainen ja toistaiseksi sen liima ei ole ihoa ärsyttänyt.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2012, 12:17:54 ip kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä