Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7245 jäsentä  •  370690 viestiä  •  18505 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAJURI47, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Yövirtsan keräys  (Luettu 5097 kertaa)

empsu

• Intoilija
Yövirtsan keräys
« : Marraskuu 25, 2010, 16:24:44 ip »

Kaikilta varmaan kerätään yövirtsa vuosikokeiden yhteydessä, joten minua kiinnostaa tapahtuuko keräys teillä tavalliseen pissapurkkiin vai johonkin kanisteriin?

Edellisessä kunnassa minulle on annettu tavallinen pieni pissapurkki, johon on tarvinut lirauttaa vain tippa. Nyt hoitopaikanvaihdoksen jälkeen sain taas semmoisen puolentoista litran kanisterin ::) (tai tarkemmin mehukas pakasterasian :o ) Kaipa tämä on paikkakunta kohtaista, mutta ihmetyttää vain tälläiset erot, näinköhän kanisteri on luotettavampi :P
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

Philomela

• Vanha tekijä
Vs: Yövirtsan keräys
« Vastaus #1 : Marraskuu 25, 2010, 17:00:12 ip »

Kanisteriin täälläkin. Kun sinne nyt pitää kerätä kaikki yön tai vuorokauden aikana tullut, niin ei tavan pikkupurkki riitä ;)  Tosin käytin kyllä ensin pienempää rasiaa.
Kirjattu

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2010, 17:01:17 ip »

Riippuu hieman siitä, mitä tutkivat. Minulla on ollut tuo vrk-virtsan keräys aina kanisteriin eli  nk. 24h keräys. (Ja eihän sellainen määrä muuhun mahtuisikaan).
Siitä katsotaan munuaisten valkuaisvuoto virtsaan. Jotkut labrat pystyvät ottamaan sen käsittääkeni pienemmästäkin määrästä mutta minä olen joutunut aina tuon kanisterin viemään. Mielestäni myös mikroalbuminuria voidaan tutkia yövirtsankeräyksestä.
Jos taas pitää olla PLV niin siihen riittää pienempi purkki. Ja tosiaan eri labroissa eri käytännöt.
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.

mustikka

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Marraskuu 25, 2010, 17:02:42 ip »

Joo meidän terveyskeskuksesta saa aina kans semmosen ihan hirveän ison kanisterin, tuntuu hiukan hölmöltä sitä sitten palauttaa kun sitä pissaa on siellä pohjalla semmonen pikku tippa. :D

Joskus kävi niin etten saanut tk:sta sitä keräysastiaa, en muista minkä takia niin sanoivat vaan että voi vaikka tavalliseen pakasterasiaan kerätä, kunhan vaan ensin keittää sen mahollisimman puhtaaks.
Kirjattu
The best kind of a ship is a friendship.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 25, 2010, 17:32:18 ip »

Meillä keskussairaalan d-polille piti aikaisemmin kerätä se yövirtsa ja se oli kyllä tympeetä puuhaa: haet ensin kanisterin, sitten lirutat aamulla sinne pohjalle pienen lirun, roudaat sitten sen k**senkeltaisen kanisterin labraan muovikassissa roikottaen. Viimeaikoina on onneksi riittänyt vain tavalliseen valkoiseen virtsanäytepurkkiin pissitty aamuvirtsa. Siihenkin piti laittaa jotain aikajuttuja ja paino(?).
Kirjattu
“Every cloud has a silver lining”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu 10/2006 - Paradigm Veo 04/2011
KHH - Humalog

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 25, 2010, 20:51:50 ip »

Minä olen järjestelmällisesti kieltäytynyt kanniskelemasta mitään kanistereita minnekään. Yövirtsankeräystä varten olen siis pyytänyt labrasta minkä tahansa pienen purkin (usein saanut sellaisen labraputkilon, johon näyte kerätään alipaineen avulla isommasta erästä), johon otan näytteen siis kaikesta yön aikana kertyneestä.

Aloitan siis illalla käymällä normisti iltapissalla & kirjaamalla siitä eteenpäin keräysajan. Siitä eteenpäin aamuun asti kaikki erite kerätään astiaan, kokonaismäärä & kellonajat kirjataan labralle & mukaan laitetaan tuo pieni näyte. Joku voi olla sitä mieltä, että teen labran työt, mutta koska tuo hoituu ns. kertatoimituksella (en ramppaa öisin vessassa), tuo on pieni vaiva siitä ilosta, ettei tarvitse kuljetella mitään nesteitä pitkin kaupunkia.

Oli muuten viimeksi taas valkuaisen määrä reippaasti alle suorituksen, vaikka HbA1c ei pulkkaan mennytkään. :)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

empsu

• Intoilija
« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2010, 22:01:14 ip »

Minä olen järjestelmällisesti kieltäytynyt kanniskelemasta mitään kanistereita minnekään. Yövirtsankeräystä varten olen siis pyytänyt labrasta minkä tahansa pienen purkin (usein saanut sellaisen labraputkilon, johon näyte kerätään alipaineen avulla isommasta erästä), johon otan näytteen siis kaikesta yön aikana kertyneestä.

Aloitan siis illalla käymällä normisti iltapissalla & kirjaamalla siitä eteenpäin keräysajan. Siitä eteenpäin aamuun asti kaikki erite kerätään astiaan, kokonaismäärä & kellonajat kirjataan labralle & mukaan laitetaan tuo pieni näyte. Joku voi olla sitä mieltä, että teen labran työt, mutta koska tuo hoituu ns. kertatoimituksella (en ramppaa öisin vessassa), tuo on pieni vaiva siitä ilosta, ettei tarvitse kuljetella mitään nesteitä pitkin kaupunkia.

Oli muuten viimeksi taas valkuaisen määrä reippaasti alle suorituksen, vaikka HbA1c ei pulkkaan mennytkään. :)

Kiitos vinkistä täytyykin kysyä onnistuisiko toimitus täällä samalla tavalla ;D
Huh miulla ei oo ollut vrk-keräystä vielä ainakaan, se ei varmaan ole kauhean kiva juttu... Karmeeta jos pitäis koulussa kanniskella pissatynnyriä.. :o
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2010, 22:03:59 ip »

Kyllä mä meen aina tk:seen pissalle jos pitää näytteitä antaa. En todellakaan ala mitään litran tonkkaa(enkä ees pientä purkkia) kusta kulettamaan autossa, saati bussissa!! ;D Sitäpaitsi mullon semmonen seurapiirirakko että ei tuota ongelmia. :D Oon tainnu käydä viimeksi pissalla aamulla. ::)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Marraskuu 26, 2010, 00:11:08 ap »

Pöh, teidän kanssa!  Ei kai sitä kanesteria nyt kädessa kanna.  Bussilla minäkin menin eikä kenelläkään ollut aavistustakaan mitä mukanani kannoin.  Ja mitä sitten vaikka olisivat tienneet  :P
Kirjattu

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2010, 08:24:59 ap »

Kyllä mä meen aina tk:seen pissalle jos pitää näytteitä antaa. En todellakaan ala mitään litran tonkkaa(enkä ees pientä purkkia) kusta kulettamaan autossa, saati bussissa!! ;D

Ei sitä kukaan huvikseen tee...  ::)
Mutta kun proteiinia alkaa erittymään virtsaan, tuo 24h keräys on se tapa, jolla se mitataan, valitettavasti.

Nimim. Kokemusta on
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2010, 09:39:52 ap »

Pöh, teidän kanssa!  Ei kai sitä kanesteria nyt kädessa kanna.  Bussilla minäkin menin eikä kenelläkään ollut aavistustakaan mitä mukanani kannoin.  Ja mitä sitten vaikka olisivat tienneet  :P

Aivan näin, mä en oo koskaan kokenut tuota vaikeaksi asiaksi ja kukaan ei tiedä, mitä mä siellä kassissani raahaan, tai jos tietää, niin ei oo ainakaan tullut sanomaan. Eniten mua ärsytti Lahdessa asuessa se, että jos otettiin aamuvirtsasta jotakin, niin sun piti kusta vasta siellä labrassa ja siellähän ei tietenkään olleet pitkät jonot ??? Täällä maalla onneksi vielä luotetaan ihmiseen, että riittää kun viet purkissa. Kuitenkin nämä testit on meidän munuaisten parhaaksi :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, Paradigm Veo 02/2012 + Humalog

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2010, 11:01:29 ap »

Mä kyllä inhoan noita oranssinkeltaisia kannuja yli kaiken! Saan sen kuitenkin pitkin hampain vietyä niin että laitan kannun kankaiseen olkalaukkuun, se mahtuu sinne justiinsa. Muovipussissa kantaminen on jotenkin.. minua häiritsevää ja tuntuu että koko Suomi tietää että tolla on tuolla kusta ;D Toisaalta so what mutta toisaalta ei se kivaakaan ole.. Kankaisesta laukusta ei kyllä kukaan pysty hyvällä tahdollakaan päätteleen että siellä kulkee kusikannu :P

duProt (?) on 24h keräys ja siinä mitataan proteiini. Yleensä antavat silloin 2 hinkkaa. Mikroalbumiini taas otetaan yövirtsasta. Toki aamulla tulee tavaraa vähän enempi kerralla, joten en tiiä sopisko se ihan pieneen astiaan..? Valtavan kannun siihenkin saa vaikka pohjalle tulee "liru". Koskaan en ole vieny mitään pienessä sievässä purkissa, siis mitään d:hen liittyvää. Raskausaikana tutkittiin plv ja siihen palautettiin ne 2 putkiloa mistä Teakin puhui. Meitin sairaala elää jotain kommari-aikaa, turha sieltä on mitään huomaamattomia purkkeja oottaa. Samat kannut on varmaan ollu 70-luvulta lähtien... ::) ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

RiMa

• Intoilija
« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2010, 13:37:50 ip »

Edellisessä kunnassa minulle on annettu tavallinen pieni pissapurkki, johon on tarvinut lirauttaa vain tippa. Nyt hoitopaikanvaihdoksen jälkeen sain taas semmoisen puolentoista litran kanisterin

Meidän tk:ssa on siirrytty n. pari vuotta sitten käyttämään U-AlbKrea-koetta, johon riittää pieni liraus aamupissaa. Sitä ennen oli käytössä tuo yövirtsan keräyksen vaativa cU-Alb. Käsittääkseni samaa asiaa testataan (valkuaisen erittymistä virtsaan). Mutta mikä mielenkiintoisinta, paikkakunnan keskussairaala käyttää edelleen tuota keräyssysteemiä eikä hyväksy tk:ssa kuukausi sitten otettuja täysin samoja labroja. Niinpä sitten reippaana potilaana hain ison keräystonkan ja palautin sen labraan. Olisi taas palautteen paikka!
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 26, 2010, 18:37:22 ip »

Kun se pissa on kerran kerättävä ja labraan vietävä niin vien sen sinne kyllä ihan reilusti ja peittelemättä. Viimeksi vein pyöränkorissa ja tonkat oli muovipussissa.  ;D

Joudun kyllä toisinaan kuljettelemaan myös työpaikkani asukkaitten näytteitä joten olen kait ihan paatunut...  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 26, 2010, 18:51:42 ip »

Minä en kokenut tuota yövirtsan (cu-Alb) keräystä sinänsä työläänä, kun mun ei yleensä tarvi käydä yöllä pissalla, mutta sen kanisterin kuskaaminen edestakaisin tympi. Aikaisemmin sain hakea kanisterin terveyskeskuksen labrasta eli parin kilometrin päästä. Myöhemmin piti hakea keskussairaalan labrasta eli reilun 8 kilometrin päästä ja sitten taas kiikuttaa se sinne labraan eli 30 kilometriä sellaisen pissatipan kanssa, joka voidaan ottaa nykyään aamulla labrassa pieneen purkkiin (U-Alb Krea). Ja ajaa melkein saman asian. 
Kirjattu
“Every cloud has a silver lining”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu 10/2006 - Paradigm Veo 04/2011
KHH - Humalog

Linkkejä