Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
5777 jäsentä  •  372606 viestiä  •  18576 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi DyingOfPsychosis, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes 2 ja herkut  (Luettu 2119 kertaa)

norppa73

• Vieras
Diabetes 2 ja herkut
« : Marraskuu 21, 2010, 10:19:14 ap »

Mulla on joitakin aikoja sitten todettu tyypin 2 diabetes. Mulla on siihen tablettihoito. Ja, tervellisempää ruokavaliota pitäisi noudattaa, mutta mulle maistuvat kaikki makeat ja rasvaiset herkut vieläkin liian hyvin. MIten pääsisin eroon noista herkuista? Olisiko kenelläkään antaa mitään vinkkejä?
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
Vs: Diabetes 2 ja herkut
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2010, 12:02:33 ip »

Tervetuloa mukaan Norppa  ;D
Itselläni on toiminut se, etten yksinkertaisesti osta kotiin mitään herkkuja, silloin niitä ei tule myöskään syötyä.Kauppaan tehdään kauppalista ja sen mukaan ostetaan ruoka, ilman jos menee niin kärryyn eksyy helposti vaikka mitä.
Karkkihimoon löytyy sokerittomia karkkeja, kunhan vaan jaksaa hieman karkkihyllyjä penkoa, suklaa kannattaa vaihtaa 70-90% tummaan suklaaseen, pari palaa tummaa suklaata kun saa suklaahimon talttumaan.Itse pidän myös ns. herkuttelupäivän, jolloin sitten saa syödä jotain erikoisen hyvää, mutta vain kohtuudella.Tuo tarkoittaa vaikka kahvilassa käyntiä ja siellä suklaakakkupalan ja kahvin nauttimista.
Keksit, kakut, viinerit yms. kannattaa vaihtaa tavalliseen pullapitkoon tai pikkupullaan ja niitäkin kohtuudella, itse en syö niitä edes viikottain.
Kotiin kannattaa ostaa karkkien ja herkkujen tilalle hedelmiä ja kasviksia, jääkaappiin voi valmiiksi pilkkoa kannelliseen purkkiin vaikka porkkanaa, kurkkua, paprikaa yms. Kun nälkä yllättää niin sieltä voi sitten helposti napata suuhunsa hyvää pureskeltavaa.
Ateriarytmi kannattaa myös itselleen laatia, syödä kannattaa n. 3-4h välein ja pieniä määriä.Itse syön 4 kertaa päivässä, aamiainen, joka on pari leipää, kuppi kahvia, kinkkua ja kasviksia leivän päälle , ehkä yksi hedelmä.Lounas on usein rahkaa+marjoja, tai luonnonjugurttia+hedelmä tai pieni kulho sokerittomia muroja+maitoa+pieni hedelmä esim. mandariini.Päivällinen on normaalia kotiruokaa, mutta kaikki pastat ja riisit olen vaihtanut kokojyvään.Iltapalalla syön pari näkkäriä tai ruisleipää, joskus rahkaa+marjoja tai hedelmä, teetä tai lasi maitoa.Kannattaa etsiä sellaisia juttuja joista pitää ja vaihdella niitä usein.Kasviksia on helppo lisäillä ruokiin, raasta kasvikset ja lisää niitä kastikkeiden joukkoon, laatikkoruokiin, tee sosekeittoja jne.Itse olen luopunut lähes kokonaan sokerista ja sen asemesta käytän Canderellia esim. leivonnassa ja muutenkin makeutuksessa.Limut tietysti ovat aina light:a, silloin kun niitä harvoin juon, kannattaa karsia myös tuoremehut ja erilaiset sokerilliset mehutiivisteet pois ruokavaliosta ja opetella juomaan vettä tai kivennäisvesiä.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2010, 16:25:48 ip »

Yksinkertaisesti en vaan syö.  Suklaan jätin kokonaan pois eikä karkkeihin koskaan ole ollut himoa.  Leivonnaisia joskus ja jouluna.  Hedelmiä syön aika paljon ja leipääkin turhan paljon.

Verensokeri on asettunut aika kivasti ruokavaliolla ja metformiinilla, viimeksi pitkä sokeri oli 6.  Okei, en ole puhdas pulmunen, vaan syön Digestive-keksejä. Ei kyllä pitäisi, mutku...
Kirjattu

norppa73

• Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2010, 18:24:45 ip »

Kiitos teille vinkeistä. Täytyypä alkaa, ainakin yrittää, noudattaa niitä.Eiköhän se tästä...
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2010, 20:10:38 ip »

Norppa.....Kannattaa tehdä muutoksia hiljalleen, ei kerralla muutta kaikke, silloin tulee ongelmia ja kaikki palaa entiselleen tai menee vielä pahemmaksi.Aloita jostain ja etsi vaihtoehtoja ja itsellesi se sopivin tapa toimia ja selvitä.D:n kanssa eläminen on eri asioiden kokeilemista ja oman kehonsa kuuntelemista, yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.....yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia ja elää ei ole.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

siistiä

• Jäsen
« Vastaus #5 : Marraskuu 22, 2010, 14:08:15 ip »

Jos leipoo itse,voi vähentää hurjastikin hiilihydraatteja  jotka nostaa sokereita.
sämpylät,pizzat veteen täysjyvä tyyppisiä jauhoja,kasviksia raasteena mukaan,siemeniä ,juustoa yms.
makeassa leivonnassa ohjeissa yleensäkin liikaa sokeria,paljon vähemmän ja jos tarpeen lisäksi makeutusainetta
jauhot täysjyväjauhoihin,mantelijauho, pähkinä

pulla veteen taikina ei tarvitse 1rkl sokeria pellilliseen .täytteeseen ananas-kookos,luumumarmeldi manteli yms
Kirjattu

Linkkejä