Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7222 jäsentä  •  368449 viestiä  •  18444 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi savolainen10, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Jalkasäryt  (Luettu 11099 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Jalkasäryt
« : Syyskuu 29, 2010, 07:20:18 ap »

No, niin... Tässä olen pari viikkoa ihmetellyt näitä jalkateriäni ja voiko hermosärky tulla vain toiseen jalkaan, vai onko se molempien jalkojen ongelma?

Siis kun kaikki alkoi n. kuukausi sitten. Vasemmasta jalkaterästä tuntui aina öiseen aikaan puolet olevan puuduksissa, ihan outo tunne, kun jalkani ovat olleet priimaa tähän asti ::) No, se on aikalailla mennyt ohi, mutta nyt on pari viikkoa öiseen aikaan ollut oikeassa jalkaterässä kipuja, herään semmoisiin ns. "sähköiskuihin" jalkapöydän sisäpuolen kohdalta. Tunto ja semmoiset on ihan hyvät olleet tähän asti ja eikä se aikaisempi tunnottomuus mikään paha ollut. Kengät on kyllä vanhat, mitä töissä käytän, voipi olla, ettei ne tue kunnolla jalkaa enää. Tänään laitan uudemmat kengät jalkaan :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, Paradigm Veo 02/2012 + Humalog

Ensio

• Matkailija
Vs: Jalkasäryt
« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2010, 11:23:27 ap »

Vastaavin laisista säryistä minulta on mennyt vasen jalka ambutointiin. Kannattaa käydä asian tuntevalla lääkärillä tai jalkaterapeutilla ja kysellä tutkimuksiin pääsyä.Ettei vaan ole tukoksia suonissa. Tämä vaan varoitukseksi,mitä Diabeetikolla saattaa olla näissä liikkuma elimissä. Kolme vuotta proteesi ollut apuna ja 53 vuotta diabetesta takana.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2010, 11:48:19 ap »

Pitää ottaa lääkärin kanssa jutteluun asia. Toukokuussa on viimeksi jalat tutkittu, eikä silloin ollut mitään.
Kirjattu

pinuspeuce

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2010, 17:11:34 ip »

Minulla on oikean jalan jalkapöydän ulkosivulla samanlainen kohta, joka sähköttää osuessaan sopivan kipeästi johonkin. Vanhoja kuluneita kenkiä minä olen syytellyt, ja jalan virheasentoa.

Jalkoja särkee polvista alaspäin. Särky harvoin vaatii särkylääkettä, mutta liikunnan määrästä riippuen tuntuu enemmän tai vähemmän.

Särkyä pahempia ovat suonenvedot, jotka onneksi aika harvoin iskevät. Auton ratissa on kivaa, kun (yleensä vasen) jalka kramppaa oikein kunnolla.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2010, 19:03:55 ip »

Multa nää säryt kaikkosi, kun ostin vakkarikenkiin uudet pohjalliset ja aloin käyttämään uusia (keväällä ostettuja, käyttämättömiä) työkenkiä töissä :D Katsellaan :P
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2010, 22:25:24 ip »

Hyvät kengät ja kunnon pohjalliset on kyl ehdottomia, itse oon tosi tarkka kengistä ja siitä että ne on sellaiset että niiden kanssa jaksaa kävellä ja olla.Jos kengät ei jo kaupassa tunnu just sopivilta, niin jätän ne kauppaan.Itselläni ongelmana on aika iso ja rintava jalka, kokoni on 42 tai joskus jopa 43.Toisinaan sopivia kenkiä saa etsiä pitkäänkin, mutta panostan aina laatuun ja kunnon nahkaan.
Viime syksynä tosin löysin Arcopedicolta ihanat Mary Jane-tyyliset kengät, siis sellaiset joissa on remmi jalan päällä.Ovat jotain keinoainetta, mutta eivät hiosta ollenkaan, ne voi myös pestä pesukoneessa tarvittaessa.Suomesta niitä ei löytynyt, mutta onneksi on netti ja sain tilattua ne Jenkeistä, eikä hintakaan ollut paha.Postikuluineen kengille tuli hintaa n. 85€.Viime kesän käpyttelin vallan ko. kengillä ja totesin että pitää varmaan tilata toiset varastoon :)
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

mattiyy

• Matkailija
« Vastaus #6 : Lokakuu 08, 2010, 17:46:28 ip »

Minulla on todettu neuropatian aiheuttama hermosärky vasemmassa jalkaträssä toisinaan myös oikeassa,mutta lievempi.Siihen ei iauta tavalliset särkylääkkeet.On viheliäinen vaiva,yö unet kärsii tuntuu,että mitkään lääkkeet ei auta.En tiedä joko sitä kannapista annetaan ,tällaiseen riesaan.D1: ollut 25v.Kipuja ei ole,kun on jalkeilla ja liikkeellä,mutta,kun oikasee lepoon niin alkaa taas.
Kirjattu
jep

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Lokakuu 08, 2010, 18:04:41 ip »

Mulla yleensä on hyvät kengät, mutta usein nää hyvätkin kulahtaa ::) Nyt pitäis ostaa ens kevääksi uudet kävelykengät, sillä noi vakkarikengät ei enää kestä ens kevättä. Talvikengät ostinkin ja äitee osti tänään samanmerkkiset, mutta matalavartisemmat. Leveälestiset olivat ja ostatin hällekin pohjalliset niihin. Viimeksi kun kävin Diabeteskeskuksessa jalkahoidossa, niin terapeutti sanoi, että näkee, että olen ostanut hyviä kenkiä ja olen hellinyt jalkojani (tai sitten mulla on vain hyvät geenit) ;D Tähän asti ei näitä ongelmia ole ollut, mutta todellakin kannattaa niihin kenkiin satsata ja varsinkin jalkoihin.
Kirjattu

Viljo

• Veteraani
« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2010, 21:15:13 ip »

Öiset rajukin jalkasäryt minulla ainakin esiintvät useammin kun verensokerit ei ole kunnossa.
Silloin kun jalat päivällä saivat kylmää niin yöllä aina tuli rajut säryt.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Lokakuu 08, 2010, 21:25:56 ip »

Aikoinaan, kun mulla sokerit olivat päin prinkkalaa, ilmeni mulla ns. levottomat jalat nukkumaan käydessä.

Kipuilua on jaloissa nykyisin ajoittain, muttei ole sokereista kiinni. Joku muu aiheuttaa, mutta onneksi on ollut vain ajoittaista (lukuunottamatta suonenvetoa, mutta se onkin toinen jutu).

Vaikka neuropatiaa on jaloissa, niin mulla se ei onneksi ole pahemmin vaivannut särkyinä. Oikeastaan on ollut vain yksi yö, jolloin salamat iskivät jalkateriini läpi yön suunnilleen tunnin välein. Antoi kyllä esimakua mitä pahat säryt voivat olla :o Ja todellakaan mitkään normisärkyylääkkeet ei auttaneet. Itse sain vähän apuja tramalista, jota otin. Onneksi loppui tuohon yhteen yöhön.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

mrspock

• Vieras
« Vastaus #10 : Joulukuu 27, 2010, 10:43:09 ap »

Minulla on ollut molempien jalkojen varpaiden osittaista tunnottomuutta jo vuoden verran. Keväällä iski ns. levottomat jalat -syndrooma. Lääkäri on tutkinut jalat ja sanoi, että siistit ovat, mutta pulssi on nilkoissa huono. Sain lähetteen jalkojenhoitajalle tunnottomuuden vuosi, mutta en ole ehtinyt siellä vielä käydä työharjoitteluni vuoksi. Lääkkeeksi sain Lyricaa, joka pitää pistelyn ja levottomat jalat poissa. Saa taas nukkua yönsä. Kannattaa puhua lääkärille.
Kirjattu

H1N1

• Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 27, 2010, 16:57:14 ip »

Mulla on siis D1, ja nyt on ilmennyt tässä flunssan aikana myös jalkakipua. Varpaat ja jalkapohjat (ei kuitenkaan kantapäät) ovat herkkiä kosketukselle ja pistelevät/kuumottavat nukkumisen jälkeen. Pahinta heti aamulla ja illalla nukkumaan mentäessä. Katoaa kuitenkin täysin päivän aikana kun jalkoja herätyksen jälkeen vähän käyttelee. Onko jollain mitään tietoa ongelmasta, vai täytyykö lampsia lääkäriin? Niin, ja se diabetes on ollut vähän päälle kuukauden.
Kirjattu

H1N1

• Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 03, 2011, 20:19:13 ip »

Mulla on siis D1, ja nyt on ilmennyt tässä flunssan aikana myös jalkakipua. Varpaat ja jalkapohjat (ei kuitenkaan kantapäät) ovat herkkiä kosketukselle ja pistelevät/kuumottavat nukkumisen jälkeen. Pahinta heti aamulla ja illalla nukkumaan mentäessä. Katoaa kuitenkin täysin päivän aikana kun jalkoja herätyksen jälkeen vähän käyttelee. Onko jollain mitään tietoa ongelmasta, vai täytyykö lampsia lääkäriin? Niin, ja se diabetes on ollut vähän päälle kuukauden.

Vieläkin vaan vaivaa,  :-[ Osaisko joku auttaa?
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 03, 2011, 21:48:00 ip »

Aika vaikeeta sanoa, mistä johtuis. Voip olla jotakin verenkierrollista häikkää, kun sokerit oli varmaan pitkään korkeella, ennen taudin diagnosointia. Koskas sulla on seuraava lääkäriaika? Alussahan niitä on tiiviimmin, yleensä. Eli valita vaan, että tulee kirjattua papereihin tuo vaiva.
Kirjattu

H1N1

• Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2011, 16:02:23 ip »

Lääkärissä sanottiin myös, että saattaisi johtua nopeasta verensokerin korjautumisesta. Sillä on kuulemma laskenut huimaa vauhtia hoidon aloittamisen jälkeen. Todella ärsyttävä vaiva ja saa välillä herätettyä minut yölläkin. Katsellaan nyt jos menisi ohi kunhan keho pääsee mukaan uuteen rytmiin.  ::)
Kirjattu

Linkkejä

Puheenvuorot uudistui Blogikirjaksi

Julkaistu 16.09.2014 | 08:09

Stipendirahastosta tukea opinnäytetöihin

Julkaistu 15.09.2014 | 00:15