Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7098 jäsentä  •  359066 viestiä  •  18198 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Petka, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lapsiveden määrä  (Luettu 4406 kertaa)

Panny

• Jäsen
Lapsiveden määrä
« : Elokuu 31, 2010, 15:15:50 ip »

Terkkuja 28vk ultrasta ja jälkipyykkiä tässä pesen - kuten varmana joka kerta kun tätä käyn näyttämässä.
Nyt oli lapsivettä normaalia enemmän ja painoarvio mennyt keskikäyrältä yläkäyrälle.

Jäin miettimään sitä, että lääkäri rupesi tutkimaan vauvan kasvonpiiirteitä ja totesi lopulta "ihan normaalilta näyttävät" vaikka tämä vesimäärä voi indikoida kehitysvammaisuutta. Me kävimme 4D ultrassa yksityisellä ja olemme silloin nähneet selkeät kasvonpiirteet/ sormet/varpaat jne. Minulle on nyt jäänyt sellainen olo että tästä haetaan väenvängällä kehitysvammaa - kun sitä ei kromosominäytteessä ollut niin nyt kaikki muu viittaa siihen. nk. sokerivauvoilllahan veden määrä saattaa olla suurempi kuin "normaaleilla" ja tuo keskivartalon ympärysmitta viittaa makrosomiaan. Vielä annetaan ymmärtää että teen tämän tahallani välittämättä siitä, että lapsi kärsii. Tuntuu todella ikävältä. Huono äiti ja vielä paskempi ihminen.

Onko teillä kokemuksia runsaasta lapsivedestä?
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
Vs: Lapsiveden määrä
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2010, 15:30:28 ip »

On kokemusta, varsin reippaanlaisesti sitä oli. Lääkäritkin hämmästeli miten maha voi olla niin pinkeä :D Kehitysvammoista ym. ei kyllä puhuttu sanallakaan! Ainoo millä vähän säikyltiin oli se että vedet voi mennä ennenaikaisesti. Ei menny ja tyttö on täysin terve :) Tempasisin tommosta lääkäriä! Miksi ihmeessä tuommoisia lääkäreitä riittää jotka kuvittelevat diabeetikoiden tekevän tahallaan jotain???

lisään: olisko mahdollista että ei-diabeetikko äidillä, ei-makrosomisesti kasvavalla vauvalla, runsas lapsivesimäärä saattaisi ehkä indikoida kehitysvammaisuutta? Kuvittelisin silti että muitakin markkereita pitäis löytyä kuin pelkät kasvonpiirteet?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2010, 15:34:14 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Panny

• Jäsen
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2010, 16:56:18 ip »

Vainoharhaiseksihan tässä kohta tunnen itseni kun tämä oli se sama lääkäri, joka oli havaitsevinaan sydänvian ja kehotti kromosomitutkimuksiin. Kromosomit on tutkittu, myös kromosomiperäisen sydänvian osalta. Samoin sydän on ultrattu tarkasti joka käynnillä ja sen takia kävimme vielä yksityisellä.
Tästä raskaudesta en ole kyllä nauttinut päivääkään!   
Kirjattu

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2010, 19:02:47 ip »

Otappa vaan ihan rauhallisesti!.Runsas lapsivesi on enemmän kuin tavallista diabeetikolla.Mulla on kolme raskautta takana, joista kahdessa oli liikaa lapsivettä, ja näillä kahdella on aivan ihanat ja terveet kasvonpiirteet ollut koko ikänsä! ;D :D
Kirjattu

huopikas

• Matkailija
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2010, 22:28:13 ip »

Meillä myös lapsivettä oli todella runsaasti, (2,8l imettiin sektiossa) ja vatta niin pinkee, ettei päältä kopeloimalla lääkärit tai kätilötkään saaneet käsitystä miten päin vauva mahassa oli. On kai todella yleistä meillä diabeetikko-odottajilla? Kaikki oli ja meni meilläkin kuitenkin lopulta hyvin! :)

Ärsyttää moiset lääkärit, niin kuin meillä "riskiraskauksilla" ei muuten olisi kaikki mahdolliset pelkopeikot varjostamassa odotusta. Tsemppiä ja jaksamista, loppusuora häämöttää jo!  :D
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2010, 23:02:45 ip »

Vainoharhaiseksihan tässä kohta tunnen itseni kun tämä oli se sama lääkäri, joka oli havaitsevinaan sydänvian ja kehotti kromosomitutkimuksiin. Kromosomit on tutkittu, myös kromosomiperäisen sydänvian osalta. Samoin sydän on ultrattu tarkasti joka käynnillä ja sen takia kävimme vielä yksityisellä.
Tästä raskaudesta en ole kyllä nauttinut päivääkään!   
Voi hyvä Panny, älä anna tommosen jästipää lekurin pilata sun mieltä. Se on sun raskaus ja sun lapses ja eiköhän kaikki ole ok kun kerran olet niin monesti itsekin tutkimusten jälkeen todennut :)
Mulla on aikaa jo raskauksista ja lapsivettä oli niin paljon, et oli vaikee jo hengittää. Ja mitä me saatiin; kaksi niin kaunista lasta etten oo koskaan nähny! ja täydellisesti muodostunutta. Ja mun murut oli kuin nukkeja, toinen pitkällä mustalla tukalla höystettynä ja toinen tulipunaisilla hiuksilla, tukka pystyssä. Ja vettä oli niin paljon, et yx yö luulin pissanneeni housuihin, kun heräsin housut märkänä :o Lähdin hakemaan hoitajaa et saan kuivat vaatteet ja olin pyyhkimässä lattialta jätöksiäni, niin hoitaja kielsi ja sanoi hakevansa liuskan. Tarkistaakseen mitä se "neste" oli. Lapsivettä. Mutta hauskaa oli se, että kukaan ei osannut sanoa mistä se lapsivesi oli tullut. Kaippa se luonnollisesti sieltä tuli, mistä kuuluukin, mutta en ollut auki milliäkään. Sitä lapsivettä oli niin jumalattomasti, että lekurikin hymähti, että tais tulla vaan yli äyräiden.
Älä huoli, varmasti kaikki menee hyvin, luota siihen ja pidä mielesi hyvänä. Muista, että sinä ja lapsesi siellä masussa olette yhtä, äläkä anna lekurin tuottaa sinulle turhaa murhetta. Toivotan sinulle hyvää jatkoa lapsesi odotukseen, se on aikasen ainutlaatuista aikaa, eikö vaan?
Kirjattu

Jippii

• Matkailija
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2010, 07:35:47 ap »

Itsellänikin todettiin viime viikolla (rv31), että lapsivettä normaalia enemmän ja lääkäri vaan totesi, että se on yleistä diabeetikoilla ja todennäköisesti siksi olokin on ollut niin tukala. Vauvan paino oli noussut niin paljon yli käyrien viimeisten 2 vk aikana (viimeksi oli 2200g), että tapaan erikoislääkärin ensi maanantaina ja siinä välissä otetaan sydänkäyrät kaksi kertaa. En oikein osaa vielä olla peloissani, mutta pakko todeta, että ainakin Naistenklinikalla tulee sellainen olo, että on tosi hyvissä käsissä.
Mekin käytiin yksityisella 4D-ultrassa ja sen lisäks pikkuista ultrattu NKL:lla joka kerralla. Ja vielä käytiin kromosomikokeissa hiukan kohonneen NP vuoksi, eikä näissä missään ole mitään poikkeavaa havaittu.

Nauttimaan raskaudestasi en kehoita, koska se tuntuu meille olevan niin vaikeaa, mutta älä ole huolissasi!
Jippii
Kirjattu

Panny

• Jäsen
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2010, 14:31:30 ip »

Ensimmäisen raskauden aikana olen onneksi pitänyt päiväkirjaa ja tallettanut kaikki sairaalan paprut sinne mukaan.Nyt löysin sen vihkosen. Lueskeltuani sen ja vanhan äitiyskortin tiedot esikoisen osalta, osaan ;) ;D suhteuttaa tätä vähän paremmin. Näyttäis jopa siltä, että esikoinen oli suurempi näillä viikoilla ja sokeritkin on olleet samalla tasolla. Aikaisempi raskaus vaan sujui paljon iloisemmissa tunnelmissa. Missään vaiheessa ei tullut sellaista oloa, että olen tässä täysin idiootti ja huono ihminen joka ei missään tapauksessa voi eikä saa synnyttää tervettä lasta. Tässä raskaudessa minua on melkein poikkeuksetta joka kerta peloteltu jollain, milloin sydänvialla ja  kromosomipikkavuuksilla milloin komplikaatioriskillä jne. Mitään tosin eivät ole löytäneet - harmillista, olisivat varmaan onnensa kukkuloilla kun diabeetikko ei saakaan tervettä lasta! Olihan esikoinen makrosominen ja sokeritipassa pari päivää, mutta neiti oli ja on edelleen niiiiiin täydellinen kun nyt vaan voi pieni ihminen olla - toiveissa on vielä tämän pikkuisenkin olevan terve.
Mutta ollaan me diabeetikkoäidit  vaan vahvoja naisia - ei tätä röykytystä ihan kuka vaan kestäisi!!Tsemppiä meille ;D
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2010, 20:06:28 ip »

Kiitos! Sanoit tosi loistavasti ja naulan kantaan :D
Kun olin ensimmäisellä lääkärikäynnilla Tyksissä, niin lekuri vaan lateli minulle ylimielisesti tyyliin; nyt on verenpaine hyvä, mutta kyllä se siitä nousee  ja silloin täytyy miettiä raskaudenkeskeytystä :o Miten joku lekuri voi sanoa noin potilaalleen, joka on 6. viikkoa raskaana? Siksi, koska se potilas on diabeetikko vähän jo "kärsineenä sairaudestaan". Siksikö kuvitellaan, että lapsi on jotenkin sairaampi kuin niin sanottujen terveiden lapset? Kuka helvetti niin on todennu?
Sain uuden lekurin kun valitin tästä prk..leen lekurista ja myös hänen asenteestaan. Esim. kun raskausviikolla 17 lekuri tutki lapseni "perusteellisesti", hän teki tutkimuksen ja sen JÄLKEEN kertoi kuinka voi deeraskauksissa olla joskus ongelmaa, mutta nyt näyttää siltä, että kaikki on kunnossa. Mun mielestä toi oli asiallista ja totta. En tykkää jos minulta pimitetään tietoa, vaikka se ei olisikaan niin mukavaa, mutta asiallinen lekuri OSAA toimia noin.
Hyvää jatkoa ja pidä mieli hyvänä, niin hyvin kuin itse jaksat. Uskon, että tiedät mitä tarkoitan. Voimahali ;) 
Kirjattu

Kippura79

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Syyskuu 06, 2010, 12:08:50 ip »

DM1: Oliko työ k*sipäälääkäri kenties naiskätilö? Mun kohdalle sattui 2 kertaa sellainen naiskätilö, mikä antoi kyllä tulla sanoja säästämättä. Itku kurkussa lähdin sen vastaanotolta pois! Samainen kätilö on ollu myös tosi v*ttumainen mun kahdelle kaverille! Ei taida olla oikee työpaikka sille!!!! >:(
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Syyskuu 09, 2010, 21:50:08 ip »

Ei ollut kätilö vaan lääkäri. Lateli vaan lause kerrallaan kuinka kaikki menee päin helvettiä ja silloin täytyy miettiä raskauden keskeytystä. Mietin vaan mielessäni, että onneksi minulla oli toinen raskaus alkuasetelmissa, muuten olisin varmaan säikähtänyt ja jopa keskeyttänyt raskauden.. no jaa, en sentään, mutta aika tyly oli tuo eka lekuri ennen toiseen vaihtoa. Ja kun tein valituksen tästä ekasta lekurista, niin potilasasiamies oli aika "haaviauki" ja sanoi ettei kenenkään tarvitse kuunnella tuollaista textiä. Ei todellakaan! Kerran myös hoitaja yritti olla näppärä ja alkoi sanomaan kuinka deen lapset ovat sydänvikaisia samalla kun tutki papereitani. Hänelle sanoin, että mitäpä jos laittaisit ne mun paperit kasaan ja veisit ne tuonne lekurille (uusi lääkäri) niin saisin vähän enemmän tuota ammattitaitoa tähän käyntiini. Ei tarvitse kuunnella asiattomuuksia ja niitä kuuluisia "olen kuullut"- juttuja ollenkaan.
Me ollaan myös ihmisiä eikä mitään kasoja, joita voi kohdella miten sattuu.
Kirjattu

Linkkejä

Yksi elämä -uutiskirje tilattavissa

Julkaistu 15.04.2014 | 00:00