Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7173 jäsentä  •  365091 viestiä  •  18363 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Kat100, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D1 ja liikunta  (Luettu 133701 kertaa)

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 7527
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #210 : Maaliskuu 03, 2011, 18:36:49 ip »

Nyt tarvitaan juoksukonkareiden apua. (itse ongelma löytyy viimeisestä kappaleesta)

Kävin eilen juoksuanalyytikolla, joka sano että hyvä hyvä. Ei muuta ku juoksemaan. Pronaatiota oli ihan himppusen verran, mutta se oli kuulemma niin pientä että ei tartte sitä miettiä. Kävelee vaan kotona varpaillaan niin se korjaantuu. :D Askellus oli suoraa, siistiä ja linjakasta, enkä tehny mitään perinteisiä virheitä, kuten päkiällä juoksua tai jalan heittämistä ulkokautta.

No, tästä innostuneena ajattelin taas alottaa juoksukauden. Ennen lähtöä vs.10,4 ja tunnin päästä kotiin palatessa 4,2. Aika näpsäkästi meni. Aioin juosta vielä yhden kierroksen(10min), mutta vissiin tuo 4,2 hyydytti sen verran että tulin kotiin. Mutta ehkä ihan hyvä niin ei tuu liian rajua alotusta.

Sykkeet vaan on niin hämärä juttu että en oikeen osaa analysoida niitä. Keskisyke 142 Max 184. Alotin lenkin 10min reippaalla kävelyllä koirien kans, sit heitin toisen pässin kotiin ja lähdin juoksemaan toisen kans. Juoksin aina muutaman sata metriä, kunnes syke oli yli 170 ja hidastin hölkkään ja siitä kävelyyn. Kun syke laski alle 150 lähdin taas kevyesti juoksemaan.
• Ongelma on nyt se, että miksi se syke nousee niin äkkiä nuin ylös ja miten sitä vois estää? Koska juoksua on aika hankala treenata jos sykkeet ei saa olla korkealla, kun muutama juoksuaskel nostaa ne heti yli 160. Juoksukunto kun ei kasva kuin juoksemalla, mutta 170 sykkeillä juokseminen ei tunnu kauheen hyvältä. Tuo analyytikko (joka ties juoksemisesta varmaan kaiken) sanoikin että toisilla vaan on korkeampi syke. Sillä kuulemma itelläänkin maratonilla oli keskisyke 160. Mutta tuo 170 on auttamatta liikaa, ja kun jos sillon ei vaihda kävelyyn, niin se vaan jatkaa nousuaan sinne 190 pintaan, missä olo alkaa olla jo aika paska ja juokseminen ei oo yhtään mukavaa. Joten jos tähän löytyis apuja, niin arvostaisin sitä kovasti. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 14659
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #211 : Maaliskuu 03, 2011, 21:34:39 ip »

Taannoisessa maratonharjoitteluohjelmassa neuvottiin juoksemaan niin hitaasti, että sauvakävelijät menee ohi ja nostamaan vauhtia vasta sitten, kun sykkeet alkaa pysyä. Eli siis juokse hitaammin kuin kävelet. No enpä ole itsekään aina tuossa ohjeessa pysynyt, mutta pystyn kyllä juoksemaan 130 sykkeellä, johon mulla nousee jo kävellessä. Vauhti on silloin jopa alle 6 km tunnissa. Tosin lopetin sykemittarin käytön muutama vuosi sitten, kun se jotenkin sitoi liikaa, silloin mullakin huiteli sykkeet maratonille 170:ssä ja jos oisin mennyt hitaampaa, en ois ehtinyt maaliin ennen porttien sulkeutumista. Eli en tiedä, mitä sykkeet nyt on. Mutta siis hitaasti vaan ja siinä vaiheessa kun tuntuu, että menee hitaasti, niin hidastat vielä vaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 7527
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #212 : Maaliskuu 04, 2011, 10:51:48 ap »

Ok. Hiljaa hyvä tulee. Tietty se syke on yksilöllinen, toisella juoksusyke on 130 ja toisella 160. Siihen ominaisuuteen tuskin mikään määrä harjoittelua vaikuttaa, mutta kun sais sen nyt alkuunsa pysymään edes tuossa 160ssä! :D Se nousee heti 160 ja siitä se kiipeää muutamassa minuutissa 180 asti. Salillakin yksittäinen kova suoritus esim jalkaprässissä tai kyykyssä, nostaa 180:een, mutta kun istahataa niin parissa minuustissa se laskee 70pintaan. Kotona kun hommailee kotijuttuja ja sit istahtaa sohvalle hetkeksi, niin syke on pian 55. Onhan se toki sekin että mun maksimisyke minkä mittarilla oon kiinni saanu, on 205, kun esim mun tutulla ei juuri yli 180 nouse. Ja eikös se just ollu yks hyvä juttu, että sykkeen vaihteluväli on suuri. Eli mulla 47-205.

Se juoksuanalyysityyppi sano että mun juoksu on siistimpää kun vauhti on 7,5-8,5km/h. Hölkätessä siitä tuli heti töksähtelevää. Mut ei se auta ku opetella hölkkäämään linjakkaammin, jos se kerran on se ratkaisu. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Aa-si

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 413
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #213 : Maaliskuu 09, 2011, 09:17:02 ap »

Kysymystä pukkaa.Lääkäri eppäili viimeksi remissiota hypojen syyksi ja puotettiin pitkävaikutteisen insuliinin annosta.Kun sairastuin lähdettiin aika isoista annoksista liikkeelle ja aluksi liikuntaa ei tullut paljon ja osastoaika poikkesi aktiivisuudeltaan hurjasti lapsiperheen arjesta. Sitten touhu lissääntyi ja liikuntaa aloin lisätä pikkuhiljaa. Nyt sitten liikuin jo normaaliin tahtiin, kunnes nyt on ollut usseemman viikon sairastelukierre lapsukaisilla ja itsekin olen ollut ihan poikki valvotuista öistä ja kasaantuvista koulutehtävistä. Pitkävaikutteisen insuliinin tarve on noussut kummast liikunnan puuttuessai. Levemiriä menee liikuntapäivien jälkeen illalla 5 ky ja seuraavana aamuna vielä 5 ky. Muuten menen annoksella 6+6 ja tuntuu että sitä voisi vielä hiukan nostaa. Jos olen liikkunut moneana päivänä rankemmin ja on muutama päivä jolloin on arkiliikuntaa vain, niin silloin riittää 5+6. Miten muilla liikunta vaikuttaa tuohon pitkävaikutteisen määrään? Lääkäri kielsi nostamasta tuota Levemirin annosta 5+5, mutta pakko oli nyt lasten sairastellessa, kun sokerit huiteli pilvissä ja liikunta rajoittui pariin hiihto ja kävelylenkkiin lasten kanssa tai itsekseen rauhallisella tempolla.
Kirjattu
D1

emilie

  • Matkailija
  • Viestejä: 74
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #214 : Maaliskuu 15, 2011, 10:39:56 ap »

Vaikuttaa mulla ainakin liikunta Levemirin tarpeeseen. Mutta siksi Leveä käytänkin, koska sen kanssa on helppo pelata ees taas. Normaalisti harrastan liikuntaa 3-4 kertaa viikossa, ja niinä aamuina kun tiedän meneväni salille, jumppaan tms. pistän aamulla yhden yksikön Leveä vähemmän, kuin niinä aamuina kun on lepopäivä. Joskus siltikin saattaa vielä edellisen päivän liikunnat vaikuttaa ja mennäänkin lepopäivinä hypoille... ::) Mulla on pieni hypopelko juurikin liikunnan aikana, ja siksi mittaan aina sokerit n. tuntia ennen itse suoritusta. Jos mennään alle vitosessa, heitän naamariin esim. proteiinipatukan sen kummempia miettimättä. Oon kuitenkin huomannut, että paras teho ja jaksaminen liikunnassa ja varsinkin voimaharjoittelussa on mulla silloin, kun sokerit on alle vitosen  :P
Kirjattu

Aa-si

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 413
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #215 : Maaliskuu 16, 2011, 20:57:02 ip »

Argh. Eilen reenilöihin lähtiessä, muistin juuri ja juuri ottaa hypoevästä mukkaan. Aattelin vielä, että onneksi mulla ei ole ikuna laskenut sählyn aikana sokerit, ovat vaan nousseet ja vasta pelien jälkeen alkaneet tasasesti laskea. Tunnin pelaamisen jälkeen aloin ihmetellä kun silmissä vilisi ja tein hölmöjä mokia. Mittasin sokerit ja ne oli 3.2. Evästä naamaan ja sassiin. Yleensä hypoon auttaa 20 ghh ja sekin nostaa reilusti sokruja, nyt söin 40 ghh ja se nosti vs 7,7 josta laski piakkoin 4,2. Pitkävaikutteisenkin inskan suhteen olin ollut maltillinen ja päivän oli sokerit olleet tasaisena ja hiukan korkeat. Maanantaina tosin heitin 10 km hiihtolenkin ja illalla kävin BodyCombatissa, ja tiistai aamuna kävin taas 10 km hiihtämässä ja illalla oli sitten tuo sähly hypoineen. Eli nyt pitää malttia pitää liikunnan suhteen, vaikka kevät aurinko houkuttelee laduille ja lenkille. Tänään olikin sitten koulussa kevyttä liikuntaa, niin johan taas sokerit oli 3,0. Eli nyt alkaa sitten sokrujen kyttääminen liikunnan aikana ja rankempien päivien jälkeen. Olen nyt ollut aika lepsu noissa liikunnan aikana mittaamisissa, kun tuntuu liuskojen saanti olevan hiukan kortilla, riippuen kuka hoitaja on niitä antamassa.
Kirjattu
D1

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 7527
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #216 : Maaliskuu 16, 2011, 21:36:43 ip »

Varmaan oli tuo aamun hiihtäminen mikä vaikutti illan sokereihin. Hiihto on niin monipuolista. Mutta kyseleppä kun ens kerran liuskoja haet, että saisitko enemmän kun liikut niin paljon ja laskee niin helposti liikunnan aikana. Liioittelet vaikka vähäsen jos tarvii. ;)

• Mä juoksin tänään salille(tunnin matka) ja puolivälissä alko sykkeet nousta tosi ylös. Olo oli kyllä ihan hyvä, mutta mittasin sitten kuitenkin sokerit. 3,2. :o Toimii näköjään sokerimittarinakin tuo sykemittari. :D Ihan normaaleihin ne ei enää sen jälkeen laskenut, mutta laski kuitenkin heti kun sokerit nousi.
• Lähtiessä vs oli 11, mutta ruoasta oli vasta pari tuntia, niin laski aika nopiaa kai sen takia. Mutta jos oisin bolustanu ruoalle vähemmän, niin sitten ois menty koko lenkki korkeilla. Että ei sekään ois auttanu. Pidempi tauko ruoan jälkeen tai hiilariton ruoka ois ollu se ratkaisu, mutta ei tuo nyt niin kamasti laskenut. Eikä 0,5pkt siripirejä nyt Niin paha ole. :D Kulutin kuitenkin lenkillä 678kcal.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Aa-si

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 413
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #217 : Maaliskuu 17, 2011, 07:18:45 ap »

Lääkäri laittoi merkinnän että saisin 250 liuskaa kuussa. Toissa kerralla kun hain sain kaksi purkkia ja täti oli merkannut tietoihin kolme purkkia. Täällä  kun saa noita liuskoja kuukaudeksi kerrallaan ::) Sitten hain taas kahden viikon päästä liuskoja, niin olivat ihmeissään miksi taas haen kun juuri olin saanut kolme purkkia, vaikka en edes saanut... Hirveä selittely ja tämän kerran tätikään ei löytänyt mitään merkintöjä isommasta liuskamäärästä, sain kuitenkin hurjat 200 liuskaa kuukaudeksi  :-\ Noh, d-hoitajalle aika perjantaina, niin pittää taas mainita liuskojen pimityksestä. Parempi kai ois että ruppeisin löhnöttämään, unohtaisin koulussa käynnin, en liikkuisi ja istuttaisin lapset tv:n ääreen pulkkamäen sijasta. Sitten ei tarvias mittailla niin ussein ;D

Tatti, tuo hiihto on kyll huipputehokasta. Mulla laskee verensokeri 1 yksikön per 2 km. Jos tankkaan hiihdon aikana niin hiilarit imeytyy viiveellä, joten hiihtolenkille ei ole asiaa ellei tee hiilaritankkausta ennen hiihtoa ja siltikin pitää sokrut olla yläkantissa ja tankata hiihdon välissä. Yksi kaunis sunnuntai hiihtelin 20 km ja silloin tosiaan söin päivän aikana pastaa, laskiaispulla jne. ja koko päivän vs oli mitä mainioin  :D
Kirjattu
D1

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 14659
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #218 : Maaliskuu 17, 2011, 10:47:33 ap »

Lääkäri laittoi merkinnän että saisin 250 liuskaa kuussa. Toissa kerralla kun hain sain kaksi purkkia ja täti oli merkannut tietoihin kolme purkkia. Täällä  kun saa noita liuskoja kuukaudeksi kerrallaan ::)

Millä perusteella antavat vain kuukaudeksi kerrallaan? Pitäisi olla sama kuin apteekissa, että kolmen kuukauden lääkkeet saa kerrallaan. Pyydä vaikka kirjallisena perustelu, miksi et saa kolmen kuukauden tarvikkeita kerrallaan tai sitten lääkäriltä sellainen lähete, jossa lukee, että kolmen kuukauden tarvikkeet pitää saada kerrallaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä hakea paria purkia kerrallaan. Itse hain esim viimeksi 1500 liuskaa, niin riittää jo jonkun aikaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 14659
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #219 : Maaliskuu 20, 2011, 14:47:22 ip »

1 h 40 min lenkki. Alussa sokrut 10, puolivälissä 8,9, mutta himassa 11,3, vaikka odotin, että laskee vielä. Ei näistä tiedä ku mittaamalla, mittaamalla ja vielä kerran mittaamalla.

Mutta arrgh: juoksijan polvi oireilee taas pitkästä aikaa, olen tainnut juosta vähän liikaa viime viikkoina. Ei kun jääpussia polveen ja reisien venyttelyä lisää. 
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #220 : Maaliskuu 20, 2011, 15:16:45 ip »

1 h 40 min lenkki. Alussa sokrut 10, puolivälissä 8,9, mutta himassa 11,3, vaikka odotin, että laskee vielä. Ei näistä tiedä ku mittaamalla, mittaamalla ja vielä kerran mittaamalla.


Noinhan se tahtoo olla täälläkin, vaikka lenkit on paljon kevyempiä kuin sulla :-[ Keskimäärin jos lähtee 10 sokereilla tunniksi kävelemään, niin kotona ollaan vitosen paikkeilla. Mutta vaan yleensä eli poikkeukset rikkovat kaikki säännöt ainakin täällä.

Tänään esim. lähtö 11,2 sokereilla ja ilman lisähiilareita, kävely 50min, kotona sokerit 6,3, siis keskimääräisen mukaan. Mutta aina välillä ei menekään noin... Yleensä olen silloin huomannut, että edeltävässä ajassa on ollut jotain poikkeavaa eli vain, kun kaikki on edeltävän puolen vuorokauden - jopa koko vuorokauden - aikana mennyt ok (etenkin ei tavittu esim. korjauksia kumpaankaan suuntaan), niin sitten voi edes olettaa keskimääräisen tapahtuvan ja silloinkin vain olettaa...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 7527
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #221 : Maaliskuu 20, 2011, 19:25:06 ip »

kun kaikki on edeltävän puolen vuorokauden - jopa koko vuorokauden - aikana mennyt ok (etenkin ei tavittu esim. korjauksia kumpaankaan suuntaan), niin sitten voi edes olettaa keskimääräisen tapahtuvan ja silloinkin vain olettaa...
Näin se tuntuu menevän. Viime lenkillä veti matalille vaikka lähtiessä vs 11. Yleensä tuollainen lenkki päättyy viiden pintaan, mutta nyt piti popsia puoli pakettia siripirejä. Että ota siitä sitten selvää. TBAta en käytä, koska jos laitan pumpun pienemmälle niin sitten sokerit nousee ja siitä tulee vaan paha olo ja paska lenkki. Syön mieluummin sen puoli pkt siripirejä kuin juoksen 15 sokereilla. Yh. Tekee pahaa ajatellakaan.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 14659
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #222 : Maaliskuu 20, 2011, 19:45:20 ip »

Tuosta mun edellisestä lenkistä vielä pumppuasiaa. Olen jo usein huomannut, että erän linnun laulu muistuttaa suuresti pumpun hälytystä ja usein tuon kuultuani olen luullut, että hälytys, mutta ei ole ollutkaan. Tänään oli toisinpäin: luulin, että lintu se vaan laulelee, mutta jonkun ajan päästä aloin ihmettelemään, että kyllä se tasan toistaa samaa juttua monta kymmentä kertaa, kunnes huomasin, että pumpun hälytyshän se  ;D Se hälytti sitä, kun tba 30% oli ollut 4 tuntia päällä eli siis insuliinia oli tullut 0,09 ky/tunti. No jatkoin sitä 30 prossaa vielä puol tuntia, mikä näköjään siis oli virhe, ois siinä vaiheessa pitänyt laittaa basaaali normaalille, niin sokrut ois pysyneet alle kympissä loppulenkin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 7527
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #223 : Maaliskuu 28, 2011, 23:32:30 ip »

Aijaijai! Nyt on vissiin leveä kantalihas tulehtunut tjtn. Kipiää käy. (eli pohkeen sisäsyrjä puolivälin alapuolelta) Huomasin vasta treeneissä tänään. Eilen oli vähän kankea meno kun kävin lenkillä, mutta tänään tuli kipeäksi. Hyppääminen ja juoksuspurtit sattui ja treenien vätäjäkin kehotti jättämään ne välistä. Pahasti ei olis etes tarvinnu irvistellä niitä tehdessä, mutta on todellakin parempi jättää välistä kuin hajottaa paikat kokonaan, tai no ei kai ne siitä mihinkään hajonnu ois, mutta huomenna vois päästä itku jos ois kovin kovaa vetäny. Tuskin se ainakaan ois tilannetta ja paranemista edistäny.
Haen kyllä huomenna tulehduskipulääkettä apoteekista. Jos se nopeuttais paranemista. Ja vähentäis särkyä. :-\
Ja ei, ei ole penikkatauti vaikka jollakin se kuitenkin ensimmäisenä mieleen tulee. :D Olen sen kokenut ja se on ihan eri juttu.

Urheilija ei tervettä päivää nää. ::) No ei vainenkaan. Ei oo kyllä liikaa tarvinnu kivuista ja säryistä kärsiä. Salilla ei oo mikään menny ikinä rikki ja penikkataudistakin on 7vuotta.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 14659
Vs: D1 ja liikunta
« Vastaus #224 : Maaliskuu 29, 2011, 00:10:39 ap »

Kannattaa käyttää jääpusseja, jos on tulehtunut.

Mä olen tässä ihmetellyt, kun venyttelen tosi paljon ja silti aina paikat paskana. Viime viikolla kuulin fysioterapiassa, ettei saisikaan tehdä mitään pitkiä venytyksiä, vain 10 sekuntia. Mutta usein, kerran tunnissa valveillaoloaikana. Hmm, en meinaa muistaa niin usein. Osa venytyksistä tehdään selinmakuulla, niin ettei se ihan joka tunti onnistu, ellei pysy neljän seinän sisällä koko ajan. Sitten on jäätynyt olkapää -jumppaliikkeet, niskaliikkeet, normaalit jalkavenytykset ja nyt nää uudet selkä-pakara-lonkan koukistaja -venytykset. Näitä kun tekee kerran tunnissa, niin missäs välissä sitä sinne lenkille sitten  :o
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)
 

Linkkejä