Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7173 jäsentä  •  365096 viestiä  •  18363 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Kat100, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Krea 170  (Luettu 186573 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Re: Krea 180 Re: Krea laskenut Re: Krea 216
« Vastaus #225 : Tammikuu 26, 2010, 21:26:58 ip »

Lainaus:

En minä ihan sitä tarkoittanut etteikö linkkejä voisi laittaa.

Minä vaan olen sen tyypin ihminen että suljen silmäni helposti noilta ja en lueskele niitä mielelläni koska saan niistä vain pelkotiloja ja helposti pahan mielen. Ja tällä palstalla siunailu ei paljon helpota sitä oloa vaikka sekin on ihan sallittua.  

Mulla on vähän sama juttu ja aika paljon jätän väliin, en tänäänkään tahtonut nähdä silmäpohjakuviani, vaikka niitä tarjottiin näytille, siis koneelta. Mä oon vaan niin pelkään
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, Paradigm Veo 02/2012 + Humalog

kotilo

• Intoilija
« Vastaus #226 : Tammikuu 28, 2010, 09:30:01 ap »

Paniikkia pukkaa taas...

Helmikuun alussa on keräys ja vuosikokeet, sitten vaan tuomiolle  

Viimeksi tein keräyksen varmaan 9kk sitten, lekuri päätti pitää taukoa niissä, kun minä menen aina niin paniikkiin tuloksia odottaessa, itse asiassa jo ennen koko keräystä, ettei elämä suju ollenkaan. Eilen en pystynyt menemään töihin, kun piti jäädä kotiin kauhuilemaan.

Jalat ei kyllä ole turvonneet oikeastaan yhtään koko syksynä, paitsi kerran, kun menin suoraan iltavuorosta baariin  

Ei taas meinaa kyllä jaksaa, ei sitten millään. Viimeksi krea oli 130 tienoilla, nyt on varmaan jo miljoona  
Kirjattu
Joskus on ostettava
velaksi lentolippu
Joskus on tarpeeksi
nähdä ikkunasta
lintu

(Timo Pusa)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #227 : Tammikuu 28, 2010, 09:42:31 ap »

Yksilöllistä tietenkin on, mutta mulla oli ekan kerran Krea jotain 130 noin 15 vuotta sitten ja yli 200 taisi mennä pysyvästi vasta viime vuonna. Tää vain esimerkikisi, että voi kyllä pysyä ihan samoissa pitkäänkin.

Yritä tsempata ja päästä keräyksen yli, sitten se taas helpottaa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #228 : Tammikuu 28, 2010, 11:09:20 ap »

Lainaus:

Ei taas meinaa kyllä jaksaa, ei sitten millään. Viimeksi krea oli 130 tienoilla, nyt on varmaan jo miljoona  

Olet samanlainen kuin minä. Hermoilet etukäteen ja  TURHAAN  sitä mitä et vielä edes tiedä varmaksi.  

Mutta tiedän tunteen, vähän liiankin hyvin. Tsemppiä!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #229 : Tammikuu 29, 2010, 16:35:16 ip »

Lainaus:

Päivitänpä minäkin tässä tietojani

Eli olin tänään toisella käynnillä nefrologian polilla Kirurgisessa sairaalassa.

Krea nyt 241 eli uuteen enkkaan noustu. Tosin nousu pieni, 237 => 241, mutta nousussa kuitenkin.

03.11.2009 kirjoitin tuon edellisen. Tänään sain välilabrojen tulokset. Lausunnon mukaan:

• Nähtävillä munuaisinsuffisienssipotilaan väliverikokeita. Niiden valossa tilanne pitkälti ennallaan. Kreatiniini 246 ja tästä esitmoitu GFR 18 ml/min. Hemoglobiini 111 ja muu verenkuva kunnossa, ei asidoosia, kalium hyvää tasoa, 4.6 ja urea maltillinen 22.1  
Että näyttäisi olevan erittäin maltillista noususuuntaa tuon Krean suhteen, 241 => 246 ja samoin Urean suhteen, 21 => 22,1. Parasta on tietenkin, että asidoosi on pysynyt poissa, koska se ainakin mulla oloa eniten haittasi.

Tästä on hyvä jatkaa, seuraava kontrolli heti pääsiäisen jälkeen ja silloin onkin sitten vastanotto.
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #230 : Tammikuu 29, 2010, 18:08:55 ip »

Hyvä juttu Antsu!  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #231 : Tammikuu 29, 2010, 19:58:30 ip »

Juu, positiivisella mielellä täytyy olla, vaikka olisivathan nuo arvot saaneet vähän pienentyäkin. En olisi pistänyt lankaan pahakseni.
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #232 : Tammikuu 29, 2010, 20:08:15 ip »

Sitä mäkin meinasin että hyvä kun ei ollu nousua enempää.  

Pakkohan tässä on positiivisesti ajatella, muuten ei tuu mistään mittään!  
Kirjattu

kotilo

• Intoilija
« Vastaus #233 : Helmikuu 26, 2010, 00:00:46 ap »

Minä sain vähän aikaa sitten panikoimani tulokset. Krea oli 128, edellinen 123 (vaikka ehdin jo iloita laskusta, kun muistin edellisen lukeman olevan 132...).

Vrk-keräys näytti vuotavaksi 2,4g, mikä on taas hyvä, koska viimeksi oli 3g. (Keräyspäivänä vetäisin vielä "epähuomiossa" kinkkupitsan  )

Eli samoilla mennään, virallisesti vielä elossa ja potkii.
Kirjattu
Joskus on ostettava
velaksi lentolippu
Joskus on tarpeeksi
nähdä ikkunasta
lintu

(Timo Pusa)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #234 : Helmikuu 26, 2010, 13:35:08 ip »

Mulla kävi jännästi, kun seuranta siirtyi kaupungin sisätautikonsultaatiopolilta HUS:n nefrologian polille. Nimittäin tutkimukset muuttuivat niin, etten enää voi verrata muutamia tuloksia muuta kuin nyt viimeisen vuoden ajalta.

Kaupungin puolella oli aina se vrk-keräys eli tarkka Du-prot-määrä sekä Pt-Krea-Cl. Nyt protskuista on tehty vain se melko epätarkka liuskatesti, siis se +/++/+++ -testi.

Uutena on sitten tullut urea eli P-urea tilalle ja laskennallinen GFR.

Hyvää on ehdottomasti se, ettei ole tarvinut sitä vrk-pönttöä ollenkaan, vaan riittää aina pieni näyte. Huonoa se, että on tarvinut aloittaa kuin nollasta tuo oma seuranta ja sitten perehtyä noihin uusiin arvoihin ja niiden merkitykseen.

Mullahan oli tuo Du-Prot melko samoissa kuin sulla, kun sinne nefrologian polille siirryin ja siellä olivat sitä mieltä, että heidän mittapuunsa mukaan ei ole korkea lainkaan mun kokonaismunuaistilannetta ajatellen ja siksi kait oletan heille tuon liuskakokeen riittävän. Ei kyllä viimeksi ollutkaan kuin yhdellä blussalla, mitä sitten noin grammoina mahtaisikaan tarkoittaa.

Mulla muuten on tuollaisista ekoista Krea-arvoista noin 18 vuotta ja elossa tässäkin vielä mennään, joten "no hätä", sanoisin Eikös niin, että eteenpäin potkitaan luottavaisin mielin
Kirjattu
Antsu1

kotilo

• Intoilija
« Vastaus #235 : Helmikuu 26, 2010, 23:16:20 ip »

On kyllä varmasti vaikeaa aloittaa taas kokeiden tulkinta ilman vertailua. Minulla on vaikeaa jo noiden uusien hba1c arvojen kanssa, toivottavasti edes munuaiskokeet pysyisi samoina. Ei ole ollut puhetta nefrologilla käynnistä, silloin kun proteiini alkoi vuotaa, tekivät paperikonsultaation nefrologilta, kun se albuminuria kehittyi niin kovaa tahtia.

Sinua Antsu minä aina ajattelenkin, kun alkaa pahasti pelottamaan. Tuntuu paremmalta kun tietää, että mahdollisesti tässä vielä jonkun aikaa pärjää.

Nyt en pääse enää netissä gfr-laskuriinkaan, pitäisi kirjautua Terveysporttiin. En muista enää minkä luvun sain siitä, mutta taisi olla jotakin keskivaikeaa nefropatiaa minulla. Pt-Krea-Cl:ää minulla ei ole otettu koko aikana kun ehkä pari kertaa, muistan vaan yhden kerran kun on siitä ollut lääkärin kanssa puhetta.

Mikä se P-Urea on? Tai siis mitä se mittaa?

Liuskakoe (saattaa tietysti riippua liuskoista) on minulle joskus selitetty niin, että kun se oli minulla +++, sanoivat sen suunnilleen vastaavan sitä kahta grammaa, mikä minulla silloin oli keräyksen tulos. Mutta kun liuskan asteikko loppuu siihen, saattaahan se olla vaikka neljäkin grammaa. Ehkä siitä kahdesta alaspäin voi liuskaa hieman tulkita.

Saa nyt taas nähdä miten jatkossa käy, kun en oikein voi syödä kunnolla verenpainelääkkeitä. Ennen meni Atacand 2mg/pv, mutta se alkoi pudottaa painetta niin alas, että lääke meni vaihtoon. Nyt on Cardace käytössä, mutta siinäkin on säätämistä.

Pitää vaan koittaa rimpuilla, eihän tässä muukaan auta  
Kirjattu
Joskus on ostettava
velaksi lentolippu
Joskus on tarpeeksi
nähdä ikkunasta
lintu

(Timo Pusa)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #236 : Helmikuu 27, 2010, 10:51:39 ap »

Lainaus:

Saa nyt taas nähdä miten jatkossa käy, kun en oikein voi syödä kunnolla verenpainelääkkeitä. Ennen meni Atacand 2mg/pv, mutta se alkoi pudottaa painetta niin alas, että lääke meni vaihtoon. Nyt on Cardace käytössä, mutta siinäkin on säätämistä.

Nuo verenpaineet onkin oma kuvionsa Mulle ei mikään ACE-estäjä sopinut kuivan, lähinnä öisen, yskän vuoksi. Käytössä on Micardis 2*40mg (aamuin, illoin) ja pieni Furesis-annos aamuisin, 20 mg.
Jos sulla on alkanut paineet jatkuvasti olemaan alamaissa, niin tosi kurjaa. Ei ole se huippaaminen ja silmissä mustiminenkin etenkin ylös noustessa mukavaa.

Mulla on verenpaineet pääsääntöisesti hyvät eli tarpeeksi matalat, muttei liikaa. Siis keskimäärin jotain 110-125/55-65. Mutta sitten on niitä poikekuksia molempiin suuntiin. Esim. tuossa äsken mittasin paineita, kolmen perättäisen mittauksen keskiarvo 78/43, arvaat varmaan miltä tuntuu Eikä ollut aamukahvin juonnistakaan kuin puolisen tuntia.

Tuosta P-Ureasta. Suoraan HUSLABin sivuilta kopsatuna:
Lainaus:

Plasman urea-määritystä käytetään ensisijaisesti munuaisfunktion arviointiin. Se on P -Krea-määritystä herkempi toteamaan munuaisinsuffisienssin, mutta munuaisista riippumattomat tekijät (maksan tila, dieetti, ravitsemustila ja nestetasapaino) vaikuttavat enemmän P -Urea- kuin P - Krea-pitoisuuteen. Urea on aminohappojen aineenvaihdunnan tuote, jota muodostuu ureakierrossa lähes yksinomaan maksassa.

Therapica Fennikassa selitetään tuon P-Urean merkitystä esim- näin:
Lainaus:

Seerumin ureapitoisuutta käytetään myös munuaistoiminnan mittarina, mutta sen käyttökelpoisuutta rajoittaa urean epätasainen muodostuminen ja erittyminen. Ravinnon proteiini sekä elimistön oman proteiinin anabolia ja katabolia vaikuttavat seerumin ureapitoisuuteen, jonka viitearvot ovat miehellä 3,0-8,5 ja naisella 2,6-6,4 mmol/l. Vaikkei seerumin urea olekaan tarkka glomerulussuodoksen mitta, on se kuitenkin tärkeä seurattaessa munuaisten vajaatoimintaa.  Helposti saatavilla olevista määrityksistä seerumin urea korreloi parhaiten vaikean vajaatoiminnan aiheuttamaan virtsamyrkytystilaan eli uremiaan.

Mulla tuo P-Urea oli viimeksi 21.0 (muistaakseni), mutta en ole oppinut vielä ymmärtämään millaisiin lukemiin se yleensäkkin voi nousta ennen isompia ongelmia. P-Urean viitearvothan HUSLABilla ovat 3.1 - 7.9 mmol/l.

Mullahan vajaatoiminta on jo luokiteltu vaikeaksi, eli se laskennallinen GFR on vain 18 ml/min/1.73m2. Ja taas tää eri testien erilaiset asteikot Esim. HUSLAB ilmoittaa tuon Pt-Krea-Cl -arvon ml/s/1.73m2, siis sekuntia kohti, kun toinen on minuuttia kohti. Kiva sitten yrittää vertailla Esim. mulla tuo nykyinen laskennallinen GFR tarkoittaisi noin 0.3 ml/s/1.73m2

Minäkin muuten huomasin tuon GFR-kaavan siirtyneen lupia tarvitseville sivuille. Onneksi itselläni on töistä pääsy sinne Siinä muuten tuli sellainen muutos, että ennen kaava kyseli painoa ja nyt on paino korvattu pituudella. Tulokset kuulemma olisivat oikeellisempia, kuin painon mukaan, kun siinä ali/ylipainoisilla tuli "vääristymää". Siis tää sieltä "luvanvaraisilta sivuilta" tulkittuna.

Mulla tuli mieleen tuosta Krea-Cl -kokeesta, että sullahan on tuo Krea vielä vain ihan vähän koholla, joten siksi ei ehkä tuota Krea-Cl:ää otetakkaan. Se on aika työläs ja kalliskin koe ja tuo laskennallinen GFR on lekurin helppo tehdä siinä vastaanotolla omalla koneella pelkän Krean perusteella
Kirjattu
Antsu1

RK

• Aktiivinen
« Vastaus #237 : Maaliskuu 18, 2010, 14:07:07 ip »

Laitetaanpas sitten päivitykset kohdalleen.

Krea kk sitten 511 eilen 599 eli kyllä se on menoa nyt. Urea 20.1 ja sitä pidetään täällä meillä jo tosi korkeana  

Ens viikolla lääkäriaika, jossa katetrin laitto sitten sovitaan ja dialyysi alkanee toukokuussa. Jep, jep ei nyt ihan itketäkään, mutta ei myöskään naurata  
Kirjattu
"Hyvä on ymmärtää elämää, parempaa on elää ymmärtäen" -RK

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #238 : Maaliskuu 18, 2010, 14:34:11 ip »

Lainaus:

Laitetaanpas sitten päivitykset kohdalleen.

Krea kk sitten 511 eilen 599 eli kyllä se on menoa nyt. Urea 20.1 ja sitä pidetään täällä meillä jo tosi korkeana  

Ens viikolla lääkäriaika, jossa katetrin laitto sitten sovitaan ja dialyysi alkanee toukokuussa. Jep, jep ei nyt ihan itketäkään, mutta ei myöskään naurata  

Jaa, että noin teillä päin tuo Urea.

Mullahan oli viimeksi P-Urea 22,1, mutta ei siihen sen kummemmin reagoitu, todettiin, että hyvin stabiilina pysynyt. Kehitys on ollut viime kesästä:
20.07.09 20,7
03.11.09 21,0
19.01.10 22,1

Tosin Kreahan mulla on ihan toista luokaa, viimeksi vain 246, jossa ei nousua edelliseen ollut kuin 4 pykälää.

Voimia sinulle toiseen koitoksen, onneksi ne ensikertalaisen pelot ovat sinulla jo takana. Rankkaa silti, varmasti aina noiden juttujen kanssa

Mulla on labrat reilun viikon päästä ja vastaanotto Pääsiäisen jälkeen. Kieltämättä vähän hermoilen tuloksia, vaikka kuinka viimeksi oli vain ihan pienen pientä huononemista.
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #239 : Maaliskuu 18, 2010, 15:24:16 ip »

Voi että!  

Hengessä ollaan mukana!  
Kirjattu