Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7245 jäsentä  •  370695 viestiä  •  18505 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAJURI47, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Krea 170  (Luettu 202587 kertaa)

SaidAnnikki

• Veteraani
  • Paradigm 715 / 7.6.2013 NovoRapid
Vs: Krea 170
« Vastaus #1410 : Huhtikuu 01, 2013, 19:33:05 ip »

Ompas teillä hurjia lukuja, mun P-Krea oli 67.
Alunperin tämä ketju onkin juuri niille, joilla krea on vähän korkeampi. Joten ole onnellinen tuosta luvustasi.

Tottakai olen onnellinen omasta arvostani. Anteeksi, et poikkesin väärään ketjuun.   ::)
Miten niin väärään ketjuun? Tarkoitin, että siksi nuo arvot ovat vähän korkeita joillakin, eikä niitä kannata ihmetellä tai kauhistella. Varsinkaan, kun se voi olla aika "kipeäkin" aihe monelle. Täytyy joskus osata lukea hieman rivien välistä ja olla hienotunteinen. Ymmärtänet, mitä tarkoitan?

No, ymmärsin sitten vähän väärin viestisi. :-[

Suoraan sanoen kyllä hämmästelin arvoja, kun en ole ikinä noin korkeita kuullut. Pyydän kovasti anteeksi, jos joku siitä loukkaantui. En ehkä sit osanut olla hienotunteinen. :-[
Kirjattu
*Tuuri se on huonokin tuuri* :)

SaidAnnikki

• Veteraani
« Vastaus #1411 : Huhtikuu 01, 2013, 19:36:51 ip »

Mä nyt taas puutun, mutta en voi olla kommentoimatta koska tunnen Saidannikin henk.koht. ja tiedän, että hän ihan vilpittömästi ihmetteli korkeita Krea-arvoja eikä todellakaan tarkoittanut kauhistella tai aiheuttaa kenellekään mielipahaa.  :) :) :)

Kiitos Toukkis, asia on juuri noin. Hyvin olet oppinut mut tuntemaan, kun luet ajatuksetkin.  ;)
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #1412 : Huhtikuu 01, 2013, 19:42:28 ip »

Mua tämä ketju on silleen rauhoittanut, kun omat arvot ovat siellä normaalin puolella, eli vielä ei ole tarvetta panikoida. Viimeisin kyllä oli taas noussut, mikä vähän jo mietitytti.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, Paradigm Veo 02/2012 + Humalog

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #1413 : Huhtikuu 01, 2013, 21:51:42 ip »

SaidAnnikki: Eipä hätiä mitiä  :)
mun krea tosiaan on koholla, mutta onneksi se hiipii hiljalleen ylöspäin tai on tähän asti hiipinyt.

Olo on ok kuitenkin näillä numeroilla, joskus on huonovointisuutta , mutta se voi kuulemma johtua esim. Gastropareesista.

Kommentteja vaan kehiin  :)
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #1414 : Huhtikuu 02, 2013, 15:39:55 ip »

Pyydän myös omalta osaltani SaidAnnikilta anteeksi "rivahtamistani".

Yritän vähän valaista, miksi tuo ihmettelysi vähän ärsytti. Suurimmalla osalla diabeetikoista, munuaisarvo eli krea pysyy noissa lukemissa, missä sinullakin. Se on hienoa ja hyvä niin.
Myös minulla se oli vuosia ihan hyvä. Ja kun nousu alkoi, todettiin makroalbuminuria ja myös vuosien pelkääminen ja krean tuijottelu joka ikisen labrakäynnin jälkeen ja aina se vain nousi. Hitaasti, mutta varmasti. Tiedän siis, miltä kohtalotovereista tuntuu, kun kretsu ei lähde laskuun.  :(

Joten nk. "terveiden" diabeetkoiden kauhistelu ja ihmettely kretsuarvoista ei juurikaan sitä oloa helpota. Uskon SaidAnnikki, ettei se ollut tarkoituksesi, mutta ajattelin vain ilmaista oman mielipiteeni, ja miltä se minusta tuntui. Ihan kaikella ystävyydellä.
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.

SaidAnnikki

• Veteraani
« Vastaus #1415 : Huhtikuu 02, 2013, 23:14:09 ip »

Asia selvä Keiju.
Kirjattu

Susihukka65

• Vanha tekijä
« Vastaus #1416 : Huhtikuu 03, 2013, 02:03:59 ap »

Minäkin nyt kirjoitan... En ole halunnut asiasta kirjoitella, koska tämän ketjun ihmisten huolet ovat ihan toista suuruusluokkaa kuin omani.

Minulla on keskivaikea munuaisten vajaatoiminta, ollut pari vuotta. Tilanne on sikäli sotkuinen, että mikroalbuminuria ei ole pahentunut ja Krea sahaa (enkä ole keneltäkään saanut selitystä mitä tämä tarkoittaa), mutta trendi Krea-arvoissa on kuitenkin koko ajan nouseva ja GFR:n perusteella diagnoosi on tuo.

Kieltäydyin pitkään hyväksymästä tilannetta. Ajattelin, että koetulos oli vain jokin poikkeus ja kyllä se siitä korjaantuu, kun antibioottikuuri loppuu, kun juon enemmän, kun syön vähän vähemmän protskuja... Mutta eihän se korjaantunut. Saattoi olla yksi parempi arvo, ja sitten olikin taas 20 pykälää nousua... Ja taas 20 pykälää.

Viime syksynä, kun tilanne selkeästi paheni, ahdisti välillä niin pahasti, että oli vaikea hengittää. Harkitsin aivan vakavasti, etten mene enää kokeisiin, koska en kestä pelätä tuloksia.

Tällainen lapsellinen viesti tästä tuli, mutta tämä

pelkääminen ja krean tuijottelu joka ikisen labrakäynnin jälkeen ja aina se vain nousi. Hitaasti, mutta varmasti. Tiedän siis, miltä kohtalotovereista tuntuu, kun kretsu ei lähde laskuun.  :(

kuvasi omia tuntojani niin täydellisesti.

Ja kun Santsukin rohkaisi laittamaan kommenttia.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Paradigm Veo 3/2014 ja Humalog

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #1417 : Huhtikuu 03, 2013, 08:47:44 ap »

Kiitos Santsu, Susihukka ja Keiju kommenteista.

Lähiomaiseni oli dialyysissä loppuvaiheessa. Hänen piti kertoa munuaisjutustaan, mutta ei ehtinyt.

Minulle munuaisten vajaatoiminta oli melkoinen isku vasten kasvoja vaikka olisi siihen pitänyt kai varautua aiempien vuosien labrakokemusten perusteella. Nyt juon vettä paljon. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa Krea tulosta onko vedenjuonnista ollut apua.
Kirjattu
D2

RK

• Aktiivinen
« Vastaus #1418 : Huhtikuu 03, 2013, 20:11:12 ip »

Ihan kun uskalsitte kirjoittaa.  :) Vaikea asiahan tämä munuaistauti on ja dialyysissa olo nyt varsinkin. Minun ihana aikaisempi lääkärini sanoi aina kun Krea arvoja katseltiin, että muutama kymmenys sinne tai tänne ei mailmaa kaada. Sitten kun olo menee huonoksi niin sitten tehdään jotain. Ja näin tehtiin kun Krea oli jo isoissa lukemissa ehkä noin 500 en ihan tarkkan enää muista. Susihukalle siis viestiksi että ei mikään sanottu diagnoosi kerro sitä missä munuaisten kanssa mennään eikä aina ne lukematkaan  :) Tsemppiä sinulle hirmuisesti!!!

Dialyysissäkin selviää vuosia, että heti ei kuolema uhkaa vaikka siirtomunuaista ei kuuluisikaan. Kyllä se melkein kaikille kuitenkin jossain vaiheessa tulee.  ::)

Kirjattu
"Hyvä on ymmärtää elämää, parempaa on elää ymmärtäen" -RK

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #1419 : Huhtikuu 03, 2013, 20:45:55 ip »

Lähiomaiseni oli dialyysissä loppuvaiheessa.
Mitä Ultsi tarkoittaa dialyysin loppuvaihe...? Itselläni se tarkoittaisi sitä, että saisin munuaisen. Dialyysi ei mielestäni ole kuitenkaan mikään kuolemantuomio - kai?  :(

Olen kuitenkin hyvin pahoillani omaisesi puolesta.
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #1420 : Huhtikuu 03, 2013, 21:10:00 ip »

Keiju, hän kuoli eikä ehtinyt kertoa dialyysistä. Hänellä oli muutakin sairautta. Hän oli työnarkomaani. Ei ehtinyt eläkkeelle. Hän täyttäisi tässä kuussa 71.
Kirjattu
D2

MiniMi

• Veteraani
« Vastaus #1421 : Huhtikuu 03, 2013, 21:18:33 ip »

Keiju, minä ymmärsin Ultsin viestin niin, että hänen lähiomaisensa kuoli dialyysikautensa aikana, eikä välttämättä itse dialyysilla ollut kuoleman kanssa mitään osuutta.
Susihukalle, santsulle ja Ultsille oikein paljon tsemppiä Krea-juttujen käsittelyyn ja tilanteen kanssa sopeutumiseen. Myönnettäköön, että muakin huolettaa paljon mun normiarvoja korkeempi Krea.
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset - ok, ei erektiohäiriötä  ;)
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #1422 : Huhtikuu 03, 2013, 21:33:56 ip »

MiniMi, sä ymmärsit oikein mitä tarkoitin. En pysty enkä halua lähemmin kertoa mihin hän kuoli, mutta lehdessä oli syy äkillinen sairauskohtaus eli kyse ei ollut syövästä.
Kirjattu
D2

Susihukka65

• Vanha tekijä
« Vastaus #1423 : Huhtikuu 04, 2013, 00:30:47 ap »

Suuri kiitos teille ystävällisistä ja rohkaisevista sanoistanne! Ne merkitsevät minulle paljon.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Paradigm Veo 3/2014 ja Humalog

kotilo

• Intoilija
« Vastaus #1424 : Huhtikuu 05, 2013, 15:29:36 ip »

Voimia taas kaikille näiden asioiden kanssa painiville, oli krea sitten mitä tahansa  :).

Minulle, sanottiin, että kyllä dialyysi aloitetaan, ennen kuin krea on 300, vissiinkin olosta riippumatta  :-\

Eilen oli taas tuomiopäivä, kun lääkäri soitti tulokset: krea 212, eli samoilla mennään kun alkuvuodestakin. Oli tosi mukava lääkäri puhelimessa, en ole häntä koskaan tavannut. Monasti nuo soittavat lääkärit on tosi mukavan kuuloisia, mutta kun menen polille, siellä on poikkeuksetta vastassa jompikumpi kahdesta maailman huonoimmasta lekurista. Tai saattavat olla sairauksien hoidon osalta vaikka kuinka huippuja, mutta se potilaan kohteleminen ja kuunteleminen  ???

Ultsi, toivottavasti juominen auttaa. Minullehan rankutettiin joka kerran kun krea hyppäsi ylöspäin, että juon liian vähän. Aloin sitten juomaan tarkkaan käsketyn vähintään 1,5 litraa (mieluummin 2 l) päivässä vettä. Eikä mitään vaikutusta, krea on vaan noussut.

Minäkin revin kyllä niin kovaa stressiä ja paniikkia noista tuloksista, että meinaa hengitys loppua kun tietää kuulevansa tuloksia. Toisaalta en kestä epätietoisuuttakaan, en voi sanoa, että en halua tietää tuloksia, tehkää vaan mitä on tarpeen. Jotenkin on helpottanut, kun aloin käymään mundia-polilla. Ne munuaispuolen lääkärit on niin ihquja  :-*. Kaksi eri nefrologia olen tavannut, molemmat kohtelivat minua kuin ihmistä eikä potilasta. Noiden käyntien jälkeen ei ole niin paljoa enää pelottanut, en tunne enää olevani niin yksin tämän asian kanssa. Tiedän, että sieltä munuaispuolelta saan varmasti tukea kun sitä tarvitsen. Ennen olin vaan niiden kahden pöljän varassa.

Jos sinulla Susihukka on yhtään mieluinen lääkäri jonka kanssa voisit puhua, kerro ihmeessä tunnoistasi hänelle. Minä en ole ennen noita nefrologeja kertonut kenellekään, että olen jo vuosia ollut kireä kuin viulunkieli ja niin peloissani, että olisin valmis muuttamaan jonnekin missä lääkäreistä ei ole kuultukaan.
Kirjattu
Joskus on ostettava
velaksi lentolippu
Joskus on tarpeeksi
nähdä ikkunasta
lintu

(Timo Pusa)

Linkkejä