Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
5778 jäsentä  •  372662 viestiä  •  18576 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tirjatta, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Oletko löytänyt maistuvaa leipää?  (Luettu 3357 kertaa)

upi

• Veteraani
Re: Oletko löytänyt maistuvaa leipää?
« Vastaus #15 : Lokakuu 20, 2007, 13:35:16 ip »

Aikamonet näkkärit on vielä nykyäänkin leivottu kokojyvä
rukiista. Löytyy hyvänmakuisia pilvin pimein, paitsi nuo
ruåtsalaiset.

upi
Kirjattu
..niin se käy..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Lokakuu 20, 2007, 13:55:16 ip »

Jaa, mulla taitaa olla monesta muusta poikkeavat leivänostokriteerit

Tärkein kriteeri on nimittäin se, että leipä on valmiiksi siivutettu tai muuten sellainen sopivasti kertasatsinen (esim. sämpylä) ja ennenkaikkea pakkauksesta pitää löytyä hiilaritieto per siivu/sämpylä

En ole mikään leivän suurkuluttaja ja kun elän yhden hengen taloudessa, niin tuo siivutus/kartasatsin koko on tärkeä sikälikin, että pakaste on mulla tärkein leivän säilytyspaikka

Ja mielimerkeiksi on muodostunut noin yleensä Vaasan leivät ja niistä moniviljasiivut, jyvämuhkut ja ruispalat.

Sen lisäksi kuluu "pikkunälkään" Oululaisen hapankorppuja, Kantolan ruis ckracker voileipäkeksejä sekä Linkosuon Väinämöisen palttoonnappeja.

Noin yleisesti leivästä. Mulle oli yllätys, kun ravintoluennolla Pajulahden urhoiluopistolla luennoitsija totesi, että nykyisin monet ns. vaaleat leivät sisältävät sitä tärkeää kuitua jopa enemmän kuin nimenomaan niinsanotut ruisleivät. Eli hän painotti tuoteselosteen lukemista kovasti valintoja tehtäessä ja siinä myös sitä, että vaaleistakin löytyy todella paljon kuituja sisältäviä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Bebe

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Lokakuu 20, 2007, 19:49:51 ip »

Käytän vain täysjyväruisleipää, kohtuudella. Tahtoo sanoa päivästä riippuen 1-3 viipaletta.

Onneksi vaihtoehtoja on. Monta olen kokeillut, mutta harmillisen moni "ruisleivän" leipoja ei tunnu oikein osavan asiaansa.

Viime aikoina olen tosissani tykästynyt Salosen ruisleipään. On valmiiksi halkaistu, ohut ruisleipä. Ilman hiivaa, täysjyväruista, eikä mitään muita viljoja.

Löytyy meiltä S-marketista ja K-supermarketista, on ruskeaan paperipussiin pakattu ja varustettu muovisella ikkunalla.  Ja erittäin hyvän makuinen leipä, huomaan juuttuneeni siihen jo pitkäksi aikaa.

Oma tapani on pakastaa sitä (valmiiksi halkaistu ja helposti lohkottava) ja sulattaa ja jättää kuivahtamaan. Kuivuu nopeasti puolirapeaksi ja on just silloin must!
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Insuman Basal 15+3 kY/vrk ja liikunta sekä ruokatarkkuus

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Lokakuu 20, 2007, 20:27:18 ip »

Mikään ruisleipä ei voita meidän perheessä "Ailan leipänä" -nimettyä leipää Se on äidin sukulaisemännän leipomaa täysrukiista leipää omista viljoista ja voin sanoa, että maha menee sekaisin, kun sitä enemmän syö. Yleensä saimme joululahjaksi sellaisen puolimetriä läpimitaltaan olevan leipäsen Aivan upeeta leipää, mikä ei mene vanhaksi ja se maku... Harmi vain, että ks. Aila on jo vanha, eikä leivo enää.

Kun muutimme Etelä-Suomesta Pohjanmaalle, niin jouduimme tuottamaan omat ruisleipämme Lahdesta. Onneksi serkkupoika oli jo silloin Oululaisella töissä. Pohjanmaalla, kylässämme nähtävästi itse leivottiin vielä itse leivät ja paikallinen leipomo teki venhäjauho-ruisleipää En ole koskaan oppinut tuota "ruisleipää" syömään, aivan hirveetä mössöä. Nykyään kotikylään saadaan jo tuotettua muutakin leipää, onneksi  
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, Paradigm Veo 02/2012 + Humalog

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #19 : Lokakuu 20, 2007, 20:41:27 ip »

Olen löytänyt paljonkin hyviä leipiä, mutta en voi syödä koska sokerit nousee yli 20mmol.

Syön päälliset ilman leipää.
Kirjattu

upi

• Veteraani
« Vastaus #20 : Lokakuu 20, 2007, 21:00:56 ip »

Näinhän se käy.
Meikkä tykästää leipää, melkein mitä vaan, mutta kun ne
arvot pomppaa ihan älyttömästi. Kuitenkin, varsinkin
aamulla on nälkä kun jouluisella sudella. Syö siihen sitten
jotain vhh:ta kuudelta aamulla.
Näkkäreistä löytyy yllättäviä herkkuja. Ovat vielä usimmiten
leivottu täysrukiiseen, siis 100% kuorimatonta ruista.

Maalaistytinää, viiliä ja näkkäriä juustolla, jotenkin
pärjää kunnes saa työmaaruokalan hernekeittoa, ja tietty
pannaria con mansikkahillo

Iltapäivä sitten nukutaan hiilarihumalassa.

Tottapuhuen, ei tuota usein kokeilla. Viikolla kokeilin
pitkän kaavan mukaan; annos salaattia 2 näkkäriä.
hernekeitto ja päälle pannari ja mansikkahilloa.
Sokrut ennen 5,4, kaksituntia lounaasta 16,7.

Ei ollut kovakaan yllätys, joskus vaan on pakko.
Niin, ja melkein kokonaanhan tuo oli terveellistä
kasvisruokaa.

upi
Kirjattu
..niin se käy..

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Lokakuu 20, 2007, 21:09:23 ip »

Omia suosikkejanni on Vaasan jyvälimppu, viipaleina ja Vaasan ruispalat. Pakkasesta mikrossa sulatettuna.

Helsinkiläisen pienleipomon Avikaisen ruisleipää ostin, mutta en ole vielä maistanut.
Kirjattu
D2

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Lokakuu 21, 2007, 18:14:10 ip »

Vaasan ruispalat on ehdoton suosikki ruokaleiväksi. Paahdettuna se on elämys... Reissumies on edullista, mutta jotenkin liian jauhoista. Jos se ei ole ihan tuoretta, on sylkirauhasilla duunia... Ostin viime viikolla reissumiehen kaltaista leipää sinisessä pussissa (ei ollut Tempoa!) ja se oli mahdottoman hyvää! Pussissa luki Ruis-jotain... Kukahan tietäisi merkin? Hiilareita oli himpun verran vähemmän kuin reissarissa. Mutta makua ja koostumusta PALJON enemmän!!!
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Konrad

• Vieras
« Vastaus #23 : Lokakuu 21, 2007, 19:33:09 ip »

Wasa Fiber Plus

http://www.wasabrod.fi/erikois-fiber-testivoittaja.html

Näkkileipä, johon en ainakaan minä ole kyllästynyt. 4,7 g HH/siivu, 24 % kuitua.

Toinen on Fazerin Oululainen luomujälkiuunileipä

http://www.fazergroup.com/templates/Fazer_ProductInfo.aspx?id=651&epslanguage=FI

On tehty kokonaan täysjyväruisjauhosta.
Kirjattu

anaseplu

• Aloittelija
« Vastaus #24 : Lokakuu 21, 2007, 19:46:11 ip »

Kiitos Wasa fiber näkkileipä vinkistä. Yleensä kaupoissa on niin paljon tuotteita ettei niistä vain huomaa miten hyviä tuotteita on joukossa. Valinnanvaraa on siis runsaasti.
Kirjattu

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Lokakuu 23, 2007, 17:06:48 ip »

Lainaus:

Ostin viime viikolla reissumiehen kaltaista leipää sinisessä pussissa (ei ollut Tempoa!) ja se oli mahdottoman hyvää! Pussissa luki Ruis-jotain... Kukahan tietäisi merkin? Hiilareita oli himpun verran vähemmän kuin reissarissa. Mutta makua ja koostumusta PALJON enemmän!!!  

Vastaan itselleni. Kyseessä oli siis Ehon Ruis100. Pussissa 4 leipää (eli 8 palaa). Kuitua 12% ja hiilareita 38/100g. Hinta vajaan euron. Hyvää on  
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Joulukuu

• Jäsen
« Vastaus #26 : Lokakuu 23, 2007, 20:52:49 ip »

Marskin rukiinen on maukasta. Nam.
Kirjattu

Saaga

• Intoilija
« Vastaus #27 : Lokakuu 23, 2007, 20:59:18 ip »

Ehon Ruis100 on minunkin ehdoton suosikki, meillä ei enää muuta leipää syödäkään .
Kirjattu
DI, AC Spirit Combo Humalogilla loppuvuodesta 2011

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 23, 2007, 21:06:07 ip »

Ryvitaa,Ryvitaa,Ryvitaa
vihdoin ja viimein,vaikka en löytänyt ihan etsimääni lähi-ässästä:

http://www.ryvita.com/sweden/

joka olisis ollut kurpitsansiemeniä+kauraa,mutta molemmissa kuituja,matala GI sekä mineraaleja  

linkki ruots.kielinen,jossa myös ravintoaineluettelo(100G ja siivu).
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Lokakuu 23, 2007, 21:14:01 ip »

Hyvä Pate

Mun näkkäri on ollut jo pitkään tuo Multigrain Tosin viime aikoina olen siirtynyt enemmän hapankorppujen puolelle.

Tosin nuo eivät mulla toimi varsinaisena leipänä vaan enemmänkin sellaisena "herkkupalojen" pohjana eli ei varsinaisen ruoan yhteydessä vaan ihan erillään...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä