Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7101 jäsentä  •  359234 viestiä  •  18205 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Kirsmarja, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mirtazapin Orion  (Luettu 8189 kertaa)

Mirjami

  • Intoilija
  • Viestejä: 242
Mirtazapin Orion
« : Kesäkuu 15, 2007, 09:39:11 ap »

Hei kaikki!

Onko kukaan käyttänyt unta parantavaa mielialalääkettä Mirtazapin Orion? Lääkäri määräsi minulle sellaista, kun nukun huonosti ja muutenkin revin stressiä työn takia - meillä on helmikuun jälkeen jo toiset YT:neuvottelut menossa (neljän vuoden sisällä jo viidennet) ja ensi viikolla alkaa paukahdella nelivitosen kuvia persuksille. Vuodenvaihteen jälkeen ei ole mistään mitään tietoa. Vaikka kuinka yritän olla ajattelematta asiaa, se vaan jotenkin pyörii alitajunnassa.

Tulin lääkäristä apteekin kautta kotiin ja huomasin ohjetekstissä maininnan, että ole tarkkana lääkkeen kanssa jos sinulla on diabetes. Lääkäri kyllä tietää tämän! Hän erikseen mainitsi taas, että kortisoni voi nostaa sokereita - laitettiin näet piikki olkapäähän, taisi olla jo neljäs (eka oli just ennen joulua) Toinen asia mikä oikeastaan enemmän huolestuttaa, on sivuvaikutuksena mainittu ruokahalun lisääntyminen ja painonnousu. Painonnousu on muutenkin ongelma näin stressaantuneena!

Siispä utelen, onko kukaan käyttänyt ko lääkettä ja onko paino noussut paljonkin? Uskallanko syödä ollenkaan? Illalla otin yhden ja alkoi kyllä nukuttaa ihan kamalasti jo varttitunnissa ja nukuin hyvin ioman jokaöisiä painajaisia.
Kirjattu

Toukokuu1965

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 14435
Re: Mirtazapin Orion
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2007, 13:53:54 ip »

Kyseisestä lääkkeestä ei ole henkilökohtaisia kokemuksia mutta muista mielialalääkkeistä kylläkin. Vanhempi tyttäreni syö käyttäytymistä tasaavaa lääkettä, jolla on sivuvaikutuksena mm. ruokahalun lisääntyminen ja painonnousu.

Hoitava lääkäri selitti asian meille niin, että lääke vaikuttaa ihmisen kylläisyydentunteeseen. On vaikeaa tietää, milloin on syönyt liikaa ja missä se raja kulkee, syökö todelliseen tarpeeseen vai huvikseen jne. Kuulema ikävä sivuvaikutus useimmilla psyykenlääkkeillä.  

Tyttäreni kohdalla olemmekin sitten rajoittaneet makeitten ja rasvaisten ruokien syömistä. Karkkia ja jätskiäkin saa silloin tällöin syödä, mutta ensin käydään lenkillä!   Ei muuten ole kovin helppoa rajoittaa nuoren naisen ruokavaliota niin, ettei loukkaa toista tai hämmennä kasvamisen kuvioita.

Minun diabetekseni ja tyttäreni lääkityksen myötä olemme syöneet sitten koko perhe terveellisemmin. Toki herkutkin välillä sallitaan, eihän tätä muuten kestä!  

Mutta Sinulla varmasti on vähän eri juttu kuitenkin. Luulisin, että pärjäät seuraamalla mitä suuhusi pistät ja kun olet tietoinen mahdollisesta painonnoususta, osaat tarvittaessa puuttua asiaan nopsasti! Ja kyllä, ne hyvät yöunet ovat ihmiselle tosi tärkeät!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Mirjami

  • Intoilija
  • Viestejä: 242
Re: Mirtazapin Orion
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2007, 16:14:19 ip »

Mietinkin josko uskaltaisin kokeilla vähän aikaa. Entäpä jos käyttäisin vain "unilääkkeenä" silloin tällöin - tuleekohan sivuvaikutuksia jos en syö pilleriä säännöllisesti? Tietenkään silloin en voi odottaa mielialaa parantavaa vaikutusta joka kuulemma alkaa vasta 2-4 viikon käytön jälkeen. Olen ollut tänään koko päivän aika väsynyt ja mietin johtuuko se eilisiltaisesta pilleristä!?

Täytyy miettiä
Kirjattu

KatriM

  • Intoilija
  • Viestejä: 271
Re: Mirtazapin Orion
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2007, 17:18:28 ip »


Minulla on tuo lääke ollut. Ei se lääke sinänsä nosta painoa mutta se aiheuttaa joillakin (minulla) hillintöntä näläntunnetta. Painoni nousi nopeasti ja lääke jouduttiin lopettamaan.Muitakin lääkkeitä on joten jos saat tuon oireen, neuvottele lääkärin kanssa. Minulla on nyt Triptyl ja se ei aiheuta mitään mutta auttaa nukkumisessa. Näämä eivät kuitenkaan ole unilääkkeitä eikä niitä voi käyttää silloin tällöin-periaatteella.
Kirjattu

Mirjami

  • Intoilija
  • Viestejä: 242
Re: Mirtazapin Orion
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2007, 18:49:24 ip »

Minulla on ollut Triptyl kipulääkkeenä! Se auttoi hyvin ja nukutti, mutta seuraavana päivänä olin ihan pysäkillä eli sitä en voi ottaa jos on seuraavana päivänä työpäivä.

Ompa tämä päätöksenteko nyt kamalan vaikeaa!  
Kirjattu
 

Linkkejä








Yksi elämä -uutiskirje tilattavissa

Julkaistu 15.04.2014 | 00:00