Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7239 jäsentä  •  370406 viestiä  •  18501 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi temonen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Suupielet halkeilevat  (Luettu 7142 kertaa)

Keiju

• Lentävä kynä
Suupielet halkeilevat
« : Tammikuu 19, 2007, 12:27:24 ip »

Onko muilla samaa ongelmaa? Minulla ei vastaavaa ole aikaisemmin tapahtunut, mutta nyt toinen suupieli auki. Yritin löytää googlettamalla tietoa ja törmäsin tähän:
https://martat-fi.directo.fi/keskustelu/keskustelunurkka/?x33061=2090435

Eli onko niin, että diabeetikoilla olisi myös tuo(kin) riesana? Palstalla ehdotettiin B-vitamiinia.
Vai pitäisikö juoda enemmän öljyä..?  
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.

Hese

• Lentävä kynä
Re: Suupielet halkeilevat
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2007, 12:35:59 ip »

Minua on vaivannut sama vaiva jo jonkin aikaa. Olen epäillyt, että päästän niin paksua juttua, ettei mahdu tulemaan, mutta lääkäri epäili sienitulehdusta. Vai että sieni - ja kihtipotilaana en saisi sieniä käyttää. On tämä yhtä noidankehää . Muutenkin suuri suu ja vielä kasvaa. Huoks!

Määräsipä Dactarin salvaa, joka alkoi heti auttaa, mutta vastaavasti heti kun lopetin käytön, alkoi halkeilla uudestaan. Taas yritän sitten rasvata suupieliäni, mutta hankalastipa siinä kohtaa rasva pysyy.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2007, 12:37:21 ip »

No joskus on ollut tuota, mutta se on liittynyt huonoon syömiseen eli on jäänyt nuo viljatuotteet vähemmälle.

Homma on korjaatunut apteekin b-vitamiinikuurilla aika nopsaan ja tietysti pidemmällä aikavälillä syömällä säännöllisesti mm. leipää.   Leivän voi varmaan sivellä esim. valkosipuliöljyllä, jos nyt ylipäänsä uskaltaa dieettinsä puolesta siihen leipään sekaantua.  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2007, 12:45:46 ip »

Sama riesa on ilmaantunut minullekin viime syksyn aikana. Pari vuotta sitten alkoivat huulet rohtua oikein toden teolla ja on ihan sama, onko kesä vai talvi, yhtä pahalta näyttää. Nyt sitten suupieletkin halkeilevat. Kyllä on kaunis hymy  

B-vitaamiinilisää olen kokeillut ja ruisleipää pupellan yhtä paljon kuin aina ennenkin. Nukkumaan mennessä ja aamulla laitan huuliin ja suupieliin Bepanthen-voidetta. Eipä ole noista keinoista juuri apua ollut.
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2007, 12:48:33 ip »

Asiasta ei enempi tietoa,mutta martta-sivulta hyvä vinkki  B-vitamiinien tosi lisäämiseksi.
Mulla on silmät aina kuin hiekkamyrskyn jälkeen,eli B-vitamiinipuotiin pikimmiten.Eikös suupielien halkeileminen ole yhdistetty B-vitamiinin puutokseen
kautta aikojen?
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Konrad

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2007, 12:59:23 ip »

Niinkuin Keijun antama linkkikin kertoo, on kysymys ilmeisesti B2-vitamiinin eli riboflaviininin puutteesta. B2 vitamiinia on maitotuotteissa, maksassa, hiivassa, munissa, kalassa ja vihreälehtisissä kasviksissa.

Kannattaa nappalla B-vitamiiniyhdistelmäpillereitä, jotta yhden B-vitamiinin liiallinen osuus ei johda muiden B-vitamiinien puutokseen.
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2007, 13:03:20 ip »

Olen ymmärtänyt, että B-vitamiinien puutos sinällään harvoin aiheuttaa ko oiretta, jos ei keliakiaa sairasta ja noin yleensä kiinteää ruokaa syö. Usein suupielien halkeilu johtuu siitä, että huulet ovat vain anatomisesti sen malliset, että sylki pääsee kosketuksiin suupielien kanssa, jolloin ne kuivuvat ja halkeavat. Jos suupieli on pitkään rikki voi siihen pesiytyä esim. hiivasieni. B-vitamiineista pantenoli (esim. Bepanthen, Ratiopharmin gen.) nopeuttaa limakalvovaurioiden korjaantumista.
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

vivianv

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2007, 13:04:48 ip »

Vivianv:n tietotoimisto on tietävinään, että kyse voi olla myös B6-vitamiinin eli pyridoksiinin puutteesta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/B6-vitamiini
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2007, 13:15:45 ip »

B6 tuntuu tosiaan sopivan vielä paremmin oireisiin. B2- ja B6- vitamiineja näyttää olevan suurelta osin saatavissa samoista ruoka-aineista.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2007, 13:37:52 ip »

Lainaus:

Määräsipä Dactarin salvaa, joka alkoi heti auttaa, mutta vastaavasti heti kun lopetin käytön, alkoi halkeilla uudestaan. Taas yritän sitten rasvata suupieliäni, mutta hankalastipa siinä kohtaa rasva pysyy.

Mielenkiintoista, mulle määrättiin kerran dactarinia varpaiden väliin Että se kävis myös suupieliinkin, täytyy ens kerralla laittaa sitä sitten sinne.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, Paradigm Veo 02/2012 + Humalog

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2007, 13:40:54 ip »

Kyllä kyllä. Se on tarkoitettu nimenomaan sieni - infektioiden hoitoon, olipa sitä sitten missä tahansa.

Tosin en suosittele käyttämään sitä samaa varpaanvälirasvaa suupieliin, vaan mieluummin tuubista uutta.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2007, 13:47:13 ip »

On ollut joskus aikaisemmin, ei tosin pitkään aikaan

Ensimmäisenä minullekin tuli jo otsikosta mieleen B vitamiini, Olen popsinut niitä jo parikymmentä vuotta päivittäin.

Minulla taas halkeilee korvat ja korvien liitos kohdat päähän. Tätä hoidan pesemällä ne joka päivä huolellisesti happamalla (ph 3,5) pesunesteellä, tuntuu auttavan. (ja sitten kun unohtuu tulee uusia haavoja) Mekanismia en tiedä, ehkäpä vaan pysyy puhtaana. Voisiko sitä kokeilla suupieliinkin?
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2007, 13:52:58 ip »

Lainaus:

Kyllä kyllä. Se on tarkoitettu nimenomaan sieni - infektioiden hoitoon, olipa sitä sitten missä tahansa.

Tosin en suosittele käyttämään sitä samaa varpaanvälirasvaa suupieliin, vaan mieluummin tuubista uutta.

Mun varpaanväli oli auennut, liittyy siihen, että varpaat on kiinni toisissaan Ja just kun menin lääkäriin, niin oli pieni haavauma sinne ilmeentynyt ja lekuri tahtoi tutkia varpaaat
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, Paradigm Veo 02/2012 + Humalog

Ladalainen

• Jäsen
« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2007, 15:09:23 ip »

Tuttu juttu, minulla ovat suupielet halkeilleet ja pahimmillaan huulet rohtuivat, kesti monia vuosia. B-vitamiinista ei ollut apua, kokeissa näkyi ettei ollut puutetta. Viimein löytyi selitys. Kun osasin jättää tiettyjä ruokia (maito ym.) pois, niin kohta parani. Nämä ruuat löytyivät IgG-verikokeella, viivästyneitä allergioita. Oli kallis juttu, antioksidanttilääkäri tutkitutti, ei korvausta Kelalta.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2007, 15:27:10 ip »

B-vitamiiniin minäkin olen nuo halkeilevat suupielet yhdistänyt.

Itse kärsin mokomista joskus 20-30 vuotta sitten, mutten kertaakaan sen jälkeen. Enkä muista, että olisin jotenkin erikseen niitä hoitanut/hoidattanut, hävisivät vaan jossain vaiheessa eivätkä ole tulleet takaisin (koputtaa päätä - ei kun puuta )
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä

Varainhankintamme jatkuu tutulla tavalla

Julkaistu 09.10.2014 | 12:52