Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
5799 jäsentä  •  373784 viestiä  •  18616 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jarauta4, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kohonneet maksa-arvot  (Luettu 13425 kertaa)

Mimma83

• Vieras
Kohonneet maksa-arvot
« : Joulukuu 19, 2006, 18:26:59 ip »

Mulla todettiin kuukausi sitten lievästi koholla olevat maksa-arvot, jotka olivat tänään otetuissa kokeissa vain nousseet, ASAT vähän päälle 40 ja ALAT 71. Olen laihtunut reilussa puolessa vuodessa 30kg, kolesteroliarvot ja muut ovat laihdutuksen myötä normalisoituneet. Syön terveellisesti, en käytä alkoholia. Otan aamuisin multitabsia, b-vitamiinia ja omega-valmistetta. Emconcor menee migreenin estoon. Iltaisin otan magnesiumia. Voiko näistä joku vaikuttaa arvoihin? Ainoa uusi on nuo B-vitamiinit, joita olen ottanut vajaat 2kk putkeen. Olen kyllä joskus kuullut, että niitä ei saisi ottaa kuin kuuriluontoisesti. Muuta syytä en keksi... Rasvamaksaa mietin mutta eikö sen tässä tilanteessa pitäisi olla päinvastoin, että arvot laskisivat...?  
Kirjattu

IrJu

• Aloittelija
Re: Kohonneet maksa-arvot
« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2006, 22:16:04 ip »

Heippa!
En toki ole mikään asiantuntija noissa maksa-arvoissa, mutta minulla aikanaan todettiin myös koholla olevat maksa-arvot samaan aikaan, kun diabetes diagnosoitiin. Silloin lääkäri arveli minulle, että maksan kohonneet arvot johtuvat pitkään liian korkealla olleesta verensokerista ja että se on kuulemma aika yleinen kakkostyypin diab.sivutuote.
Noita arvojani on nyt seurattu jonkin aikaa ja alkavat onneksi laihtumisen ja sokeritasapainon saavuttamisen myötä normalisoitua.
Eli rasvamaksa on todellakin ilmeisesti meille "makeille" ihmisille tyypillinen lisärasite, ainakin mitä lääkäriin on luottamista.

Noista vitamiineista en sen kummemmin osaa sanoa muuta, kuin että b-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, eikä varastoidu esim. maksaan, vaan liika tulee pissan mukana pois. Käytätkö mitään valmistetta, jossa on sen sijaan D-vitamiinia? Se voisi olla myös osatekijä maksa-arvojen kohoamisessa, sillä juuri se on eräs rasvaliukoisista vitamiineista ja sen liika saanti varastoituu juuri maksaan.

Uskon, että tilannettasi seurataan kuitenkin sopivin väliajoin tehtävillä verikokeilla, eli voit olla huoleti, kyllä varmaan tilanteeseen puututaan, mikäli tarvetta tulee.

Kaikkea hyvää sinulle jatkossa ja pidä lippu korkealla!
Kirjattu
Älä täytä elämääsi vuosilla vaan täytä vuotesi elämällä

muhoksenmimmi

• Jäsen
Re: Kohonneet maksa-arvot
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2007, 21:23:18 ip »

Sattui kohdalle vähän vanha ketju, mutta on omia kokemuksia. Maksa-arvot huiteli sadan kieppeillä ja lääkäri jo mielessään mietti alkoholiparantolaa ja ääneen piti saarnaa tissuttelun lopettamisesta. Ei suostunut uskomaan, että en ota ollenkaan. Tulen nimittäin tosi äkäiseksi kaikesta alkoholista.
Ultraan sain kuitenkin lähetteen ja todettiin rasvamaksa. Nyt tiedän sen, että tilanne enteili D2:ta, joka sittemmin diagnosoitiin. Maksan arvot on nyt normaalit. Silloin söin kiireeseen ja pahaan oloon pullaa ja keksejä ja hiivaleivän päällä juustoa(40%), jonka päälle vielä laitoin hilloa (Äidiltä opittu pahe). Nyt on painoa pudotettu ja ruokatavat laitettu uusiksi.
Kirjattu
olen optimistinen fatalisti

Linkkejä