Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
5777 jäsentä  •  372644 viestiä  •  18576 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi DyingOfPsychosis, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lähinäkö  (Luettu 1880 kertaa)

Keminen

• Aloittelija
Lähinäkö
« : Kesäkuu 08, 2006, 12:06:07 ip »

Jaa...voisiko olla pientä ongelmaa tuossa lähinäössä kun yritän lukea noin 20 cm päästä lehteä tai muuta tekstiä niin hämäräksi vetää. Kirjaimet menee puuroksi. Matka noin 15-20 cm. Silmänpohjakuvaukset juuri tehty ja tuloksia saan ens viikolla. Mutta te joilla on lasit onko tuo ihan normaalia vai olenko huolestunut turhaan?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Lähinäkö
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2006, 12:28:58 ip »

Enpä osaa kokemuksesta sanoa, koska mulla ei ole laseja. Eikä muitakaan näköongelmia ainakaan tällä hetkellä.

Ihmettelen vaan sitä, että miksi luet noin läheltä lehteä 15-20 cm kuulostaa minusta kyllä liian lähellä olevalta. Eli sameneeko vähän kauemmas vietynä vielä enemmän, vai miten menee? Kyllä mulla ainakin alkaa lukeminen vaikeutumaan, jos tekstin tuon noin lähelle (15-20 cm) silmiäni. Oma normaali lukuetäisyyteni taitaa olla siinä 30 cm paikkeilla.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Kerttuli

• Veteraani
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2006, 14:12:44 ip »

Kuulostaa ihan ikänäöltä.
Silmän mukautumiskyky pienenee iän myötä ja se näkyy ensiksi hyvin lähietäisyydellä. Siitä pikkuhiljaa selvänäköisyyspiste etääntyy kunnes alkaa tuntua siltä etteivät käsivarret riitä.
Jos sinulla on silmälasit voi olla että muutaman vuoden kuluttua tarvitset moniteholasit.
Jos ei ole, voi olla että tarvitset lukulasit.
Tämä tarve riippuu ihan omista käyttötottumuksista.
Minäkin tunsin henkilön joka nousi seisomaan keittiön penkille lukeakseen Hesarin keittiön pöydältä.
Hän hankki lukulasit n. 48-vuotiaana.

Kuulostaa ihan luonnolliselta kehitykseltä kun huomioi ikäsi.
Kirjattu
Mikä ei tapa - se vahvistaa.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2006, 15:34:23 ip »

Samat sanat kuin Kerttulilla. Viimeksi silmälääkärini sanoi, että diabeetikoilla ikänäkö tulee hyvinkin tavallisesti jo nelikymppisenä.
Hihhih, mä en saa enää lankaa neulansilmään kuin "vahingossa",   mikä ikänäkö???  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2006, 16:42:53 ip »

Oma kokemukseni on, että monet joutuvat hommaamaan lukulasit nelikymppisenä. Vaikka eivät ole diabeetikkoja. Itse olen pystynyt lukemaan hesaria näihiin päiviin (melkein 60 v mittarissa) ilman laseja. Nyt tuntuu, että tarvitsen jo suurennuslasia +1, varsinkin hämärämmässä. Paljon asia on myös perintötekijöistä kiinni. Äitini ei tarvinnut laseja ennen 60-ikää, isäni jo paljon aikaisemmin.

Olen samaa mieltä, että hyvinkin jo alle neljäkymppinen voi tarvita suurennuslaseja lukuhommiin.
Kirjattu

Linkkejä