Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7172 jäsentä  •  364961 viestiä  •  18357 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi D1-00, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Oma verenpainemittari  (Luettu 4559 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Oma verenpainemittari
« : Helmikuu 22, 2006, 15:50:08 ip »

Ostin itselleni oman verenpainemittarin, kun lukemani tahtovat aina nousta lääkärikäynneillä ja haluan pysyä kärryillä paineistani myös seurantakertojen välillä. Kotimittauksilla olen saanut hyviä lukuja, yleensä siinä 120-115/70-60. Ihan ihanteellisia 1-tyypin deelle, eikös?

Kiinnostaisi kuitenkin taas teidän kokemuksenne. Kuinka moni on hankkinut verenpainemittarin kotiin ja tuleeko sillä myös mitattua? Mittaatteko keskiarvon useammasta mittauksesta peräkkäin vai tyydyttekö yhteen lukemaan varsinkin jos se on hyvä?
Entä laitatteko tulokset ylös kuinka usein ja kiinnostaako seurantataulukot lääkäreitä ollenkaan?

Alkuinnostuksen kourissa tämmöisiä tällä kertaa kyselee
Toukkis.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Oma verenpainemittari
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2006, 16:04:48 ip »

Juu, kyllä arvosi ovat hyviä

Itselläni on ollut verenpainemittari muutaman vuoden.

Mittailen yleensä muutamana jaksona kuussa ja silloin useampana päivänä peräkkäin ja mielellään vielä samoina päivinä useampaan otteeseen, siis tyyliin aamulla, päivällä ja illalla.

Mittauksia teen aina kerralla useamman ja lasken niistä keskiarvon, jonka kirjaan ylös. Mittaan myös välillä ortostaattista verenpainetta eli mittaan sekä istuen että seisten.

Ja kyllä, lääkärini on kiinnostunut kotimittauksistani. Ehkäpä syynä on tuo nefropatia, jonka vuoksi verenpaine pitäisi pyrkiä pitämään mahdollisimman alhaisena.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2006, 16:08:13 ip »

Itse asiassa tästä on olemassa aika hauska juttukin.
Menimme naimisiin tuossa muutama vuosi sitten 17 vuoden seurustelun jälkeen ja olimme kumpikin jo täyttäneet 40 ja molemmilla diabetes.
Koska huusholli oli jo valmiina, saatiin rahaa häälahjaksi ja ostettiin ekana verenpainemittari!
Monen mielestä tuo jo kertoo, minkä ikäinen hääpari on. Harva sitä tuollaisia hankintoja tekee häälahjarahoillaan.  

Meillä mittari on lähinnä minulla ahkerassa käytössä, koska olen verenpainelääkkeillä ja on nefropatia.
Mittaan nykyisin kaksi kertaa, josta merkkaan jälkimmäisen. Lääkärini mukaan eka harvemmin pitää paikkaansa.

Neuvona on annettu, että 10 minuttia paikallaan ennen mittaamista. Itse mittaan usein kun olen katsellut vaikka telkkaria jonkin aikaa tai aamulla heti kun olen istunut hetken heräämisen jälkeen.

Mittauksen aikana hengittelen rauhallisesti, en liiku enkä puhu ja sen mansetin aseten juuri oikeaan kohtaan. Eli kaksi sormen leveyttä käsitaipeesta ylöspäin. Niin se kohdistuu sydämeen nähden oikeaan kohtaan.

Mittaan yleensä pari-kolme kertaa viikossa, mutta lääkemuutosten jälkeen monta kertaa päivässä. Lääkärini katsoo erittäin tarkkaan kotimittaukset.
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.
"Elämä ei ole ne päivät jotka ovat menneet, vaan ne päivät jotka muistamme."

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2006, 16:08:54 ip »

Olen hankkinut. Hankin siinä vaiheessa kun lääkäri alkoi ehdotella verenpainelääkitystä (tosin munuaiskerästen paineen laskemiseksi eli valkuaiset näyttivät vähän yli 20:ä useamman kerran). Aloitin silloin Linatilin (puolikas pilleri minimipitoisesta pilleristä), jonka jätin sitten vajaan parin vuoden kuluttua pois, tarpeettomana (mikroalbuminuria otti ja tokeni kokonaan).

En mittaile mitenkään säännöllisesti, mutta kun mittaan, teen sen kahden mittauksen kautta, jotka kirjaan molemmat ylös. Kyllä nämä lääkäriä kiinnostavat, koska kuulun valkotakkikammoisten klaaniin.

Verenpaine oli ekan kerran oikeasti koholla (alkoi esiintymään 140/90 pintaan olevia lukuja) kun menin töihin takaisin äitiysloman jälkeen (stressiä riitti päivähoitojärjestelyjen lisäksi uudesta työnkuvasta, jossa annettu tehtävä hipoi mahdotonta   ). Ja silloin aloitettiin Linatil uudestaan, joskin pienimmillä mahdollisilla määrillä. Ja toisen raskauden myötä se jätettiin taas pois, eikä korvattu millään. Kun ei ole ollut tarvetta verenpaineiden tai valkuaisenkaan vuoksi.

Saa nähdä, miten tilanne tästä kehittyy... Toiveena tietysti olisi, ettei tarttis hirveästi pillereihin sekaantua, mutta se lienee epärealistista?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2006, 16:12:32 ip »

Mulle omalääkäri antoi omansa "Omron" kun oli itse saanut uuden. Ja muutenkin tykkää enemmän semmosesta elohopee jutusta.

Kyllä sitä tulee käytettyä, nykyisin enään noin joka 3:s viikko, aamuin/illoin.
Tulokset kirjoitan terkkarilta saamiini valmiisiin lomakkeisiin.
Jotka palautan sitä mukaa takaisin, kunnes planketit tulevat täyteen. Hoitsu kirjaa ne sitten terkkarin tietsikalle.
Oma lääkäri on kyllä niistä kiinnostunut ja lukee ne
yleensä siellä käynnin yhteydessä.
Hyvät on olleet lukemat minullakin 120/68 ja silleen.

"Aika jötöö kamaa noi sun lääkkeet"
Siinä tavallisin lääkärin kommentti.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Xenia

• Intoilija
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2006, 16:14:09 ip »

Minun aina välillä tekee kauheasti mieli ostaa ikioma verenpainemittari. Vielä olen saanut pidätellyksi itseni ja  saanut jätettyä mittarit kauppaan. Mulle kyseisen kapistuksen ostaminen olisi äärettömän turhaa, kun verenpaine on yleensä niin alhaalla, että molemmat arvot on alle 100  .  Musta on aina vaan niin kiva ostaa itselle jotain uusia teknisiä laitteita .

Aina kyllä mielelläni mittaan, kun jollain kaverilla sellainen esillä sattuu olemaan. Ihan kuin ei sitä tarpeeksi saisi mittailla tässä elämässä muutenkin .
Kirjattu
---------------
Xenia, D1, pumppuilija

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2006, 16:29:27 ip »

Minulla on ollut muutamia vuosia sellainen O:lla alkava rannemittari, jolla mittailen säännöllisen epäsäännöllisesti. Yleensä kerran viikossa tai kahdessa sekä aamulla että illalla.

Mittaan 2 kertaa, joista jälkimmäisen merkitsen siihen samaan zebran mittausvihkoon, johon laitan verensokerit ynnämuut. D-lääkärini vilkaisee nekin ja luottaa niihin, vaikka vastaanotolla arvot ovat pääsääntöisesti korkeampia. Kotona mennään rimaahipoen just alle diabeetikon suositusten
Kirjattu
“Every cloud has a silver lining”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu 10/2006 - Paradigm Veo 04/2011
KHH - Humalog

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2006, 16:29:55 ip »

Onko teillä käytössä ranteesta vai käsivarresta mittaava mittari? Olen kuullut lääkärin ja diab.hoitajan sanovan, että rannemittari antaisi alhaisempia lukuja, mitä todellisuus on...mutta voihan sen mittarin testata ottamalla mukaan lääkärin tai hoitajan luo...

itselläni ei ole vielä omaa...
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2006, 16:31:02 ip »

Käsivarresta mittaava. En ole rannemittaria kokeillut itse asiassa koskaan.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Sugar Kane

• Jäsen
« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2006, 17:06:18 ip »

Sain taannoin Braunin sellaisen rannemittarin. Vertailin äskettäin tuloksia terv.keskuksen olkavarsimittarin lukemiin (useampia mittauksia molemmilla) ja mulla rannemittari näytti säännönmukaisesti pikemminkin korkeampaa alapainetta kuin terv.keskuksen mittari. Yläpaineet oli kutakuinkin synkronissa.

Verenpainetta pitäisi mitata useammin kuin haluttaisi. Minulla todettiin vähän poikkeavuutta verenpaineen säätelyjärjestelmässä jo kauan ennen diabetesta. Silloin paineet tuppasivat putoamaan usein nopeasti alas. D-diagnoosin jälkeen puolestaan verenpaine nousi suorastaan hälyttävästi, ja pysyikin korkeana pitkän tovin. Sittemmin onn ollut kovin vaihtelevaista. Lääkityksille tms ei vielä ole ryhdytty - toivoisin kovasti ettei tarvitsisikaan.
Kotimittauksen koen hyväksi juuri siksi että juuri tuo säätelyjärjestelmän yliherkkyys aiheuttaa voimakasta "valkotakkireaktiota", l. korkeita lukemia vastaanotolla mitattaessa - eritoten jos lääkäri tai hoitaja ei ole tuttu. Tämäkin ilmiö tuli todennetua, kun yhdessä välissä kävin säännöllisesti mittauttamassa paineta samalla hoitajalla - aikaa myöten lukemat laskivat tähtitieteellisistä ihan normaalille tasolle, kun paikka ja mittaaja tulivat tutuiksi ja toiminta rutiininomaiseksi. Me ihmiset kun reagoimme niin eri tavoin...
Kirjattu
"I've got plenty of common sense! I just choose to ignore it."
Watterson: Calvin & Hobbes

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2006, 17:25:15 ip »

Minulla on myös oma rannemittari. Mittarini on näyttänyt joulukuuhun saakka 90-110/60-70 ja mittailen (taas) useamman kerran viikossa.

Nyt kun olin lääkärissä tammikuussa, se oli 140/80. Aloitettiin taas verenpainelääkitys. (En ollut mitannut joulukuusta)
Kotona olen nyt mitannut. Se näyttää usein 120-130/75-85. Sama aikaisesti kun olin lääkärillä, minulle oli juuri tullut kylkiluumurtuma. (kaaduin, kun olin luistelemassa) Voiko murtuma vaikuttaa verenpainetta? En huomannut kysyä sitä lääkäriltäni mutta ei hän myöskään sitä kommentoinut.

Nyt on flunssa päällä ja kylkiluuni ei ole vieläkään ihan parantunut, voiko tämä myös nostaa verenpainetta tilapäisesti, vai onko se niin ikävästi että D on vain nostanut sen? Olisiko kenelläkään tietoa?
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe ja Dexcom 4 vuodesta 2013.

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2006, 17:40:38 ip »

Hoitotyössä lääkäri on vaatinut, että mittaamme sillä "vanhanaikaisella" mittarilla. Hitsit, nimi ihan unohtu... Siis käsipelillä ja kuuntelemme stetareilla pulssin. On tarkin. Toki, jos kuuloonsa luottaa...

Rannemittarit on julistettu pannaan, mutta Omronin käsivarresta mittaavaa joskus käytetään. Kyllä noilla kaikilla kolmella on eroja.

itse en kotona mittaa, koska en omista mittaria. Mutta vanhemmilla on kyynärvarresta mittaava ja sillä aina silloin tällöin. Luotan siihen.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Edward

• Lentävä kynä
  • Teen vain työtäni, sanoi pyöveli.
    • http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaija_Olin-Arvola
« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2006, 17:56:11 ip »

Minua joskus valistettin, että jos joutuu verenpainelääkitystä varten kotiseurantaan, kelpaavat tuloksiksi vain mittaukset sellasilla mittareilla, jotka mittaavat käsivarresta.

Ensin sanottiin, että vain terveyskeskuksessa tehdyt mittaukset kelpaavat.

Tarkimman tuloksen antavat elohopeamittarit.

En tosin ymmärrä, mihin sitä mielettömän tarkkaa mittausta tarvitaan, kun verenpaine hyppelee kumminkin koko ajan pikkuisen siitä riippuen, mikä on vointi.

Eetu
Kirjattu
Älä usko kaikkea, mitä ajattelet.

Älä jää tuleen makaamaan.

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2006, 18:36:14 ip »

Lainaus:

Tarkimman tuloksen antavat elohopeamittarit.

Lääkärini mukaan EU on kieltänyt/kieltää niiden käytön juuri tuon elohopean vuoksi.

Itse käytän käsivarresta mittaavaa mittaria.

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miten lääkärit määräävät verenpainelääkkeen yhden mittauksen perusteella. Etenkin, kun se on mitattu tuollaisessa tilanteessa kuin lääkärillä. Se valkotakkisyndrooma on varsin yleinen ja tuollainen 140/80 arvo on siellä ihan normaali.
Minulla lääkäri mittaa aina (muuten vielä elohopeamittarilla) ensin istualtaan ja sitten seisaaltaan nuo paineet vastaanotolla.

Mutta nyt ei kannata verenpaineita mitata, sillä voi olla melko hurjat lukemat kun alan "tyhmentää" itseäni ja jännäämään Suomi-USA jääkiekkomatsia.  
Kirjattu

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2006, 20:59:56 ip »

Tulipa mitattua matsin jälkeen verenpaine 155/88 joten hieman on korkea, mutta oli se jännä peli!!!!
Hyvä Suomi!!!
Vihdoinkin pelataan mitallipelejä olympialaisissa!

Taidanpa ottaa pikku konjakin tämän kunniaksi.
Kirjattu

Linkkejä