Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7253 jäsentä  •  371244 viestiä  •  18521 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tarhuu, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Veritulppa jalassa/oireet  (Luettu 109994 kertaa)

Ellu

• Vanha tekijä
Veritulppa jalassa/oireet
« : Tammikuu 19, 2006, 20:11:09 ip »

Onko kenelläkään ollut veritulppaa jalassa? Millaiset oireet olivat?

Itselleni tuli toissa päivänä kipeä kohta sääriluun päälle. Tuntui mustelmalta, mutta mustelmaa ei ollut, enkä ollut kolhaissut jalkaani mihinkään.

Eilen kohta kipuili enemmän ja aloin jo kuvitella ties mitä. Kohta on ehkä hieman tumma nyt. Tänään kävin sitten terkkarilla kyselemässä asiasta ja keroin pelkääväni tulppaa. Tarpeeksi kun olen ehtinyt jalkaa mietiä, niin olin jo tuntevani kipua pohkeessakin. Terkkari ei uskonut vaivan olevan vaarallinen, mutta käski tarkkailla tilannetta. Siis jos turvotusta tulee, niin sitten pikapikaa päivystykseen.

Turvotusta ei ole. Jalan tuntuminen omituiselta saattaa olla kuvitteluakin. Olisi kuitenkin hyvä tietää, miten jalassa oleva tulppa yleensä havaitaan. Mullakin sen verran kauan on tämä D ollut, niin ei se varmaan mikään hirveä ihmekään olisi, jos joku tulppa syntyisi.

Lisäksi vaihdoin pari kuukautta sitten useamman vuoden käytössä oleet e-pillerit toisen merkkisiin. Pillerithän myös taitavat lisätä tulpan vaaraa.
Kirjattu

sammakko

• Matkailija
Re: Veritulppa jalassa/oireet
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2006, 21:08:09 ip »

Silloin kun minulla todettiin diabetes, makoilin sairaalassa viikkotolkulla. Eräänä aamuna ylösnoustessa toinen koipi oli arka, lämmin ja turvonnut, mutta hetken kävelyn jälkeen tilanne normalisoitui. Ihmettelin asiaa ääneen lääkärien aamukierrolla, josta sitten heti passitettiin "suonien valaisuun" ja hepariini tippumaan.. Tippalaitteen kanssa vehkeillessä meni se kuudes sairaalaviikko nopeasti
Kirjattu
"ei lapsena voi tietää kuinka kivaa on aikuisena"

Sirkku62

• Intoilija
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2006, 01:34:06 ap »

Minulla on ollut veritulppa oikeassa jalassa viime vuoden (2005) lokakuussa. Heräsin omituiseen kipuun aamuyöllä enkä saanut sen jälkeen unta. Lisäksi jalka muuttui todella kylmäksi säären keskiosasta alaspäin. Jouduin menemään Meilahden sairaalaan ja siellä minut otettiin välittömästi sisään. Minulle jouduttiin tekemään kuvaus jalkaan verisuoniteitse. Siitä eivät munuaiseni pitäneet ollenkaan. Onneksi tilanne on parantunut normaaliksi. Sairaalassa minulle annettiin napapiikkejä eli liuotushoito. Näin pääsin vajaan viikon kuluttua kirjautumisesta kotiini. Pystyin jopa kävelemään, kun taksilla piti mennä. Jalassani on sellainen vika, että vain yksi verisuoni on toiminnassa.
Sen takia pitää varoa, ettei se tukkeudu. Muuten on amputaatio edessä.

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2006, 10:42:59 ap »

Hei Sirkku!

Nyt seuraa tyhmäkysymys, mutta jumppaatko jalkoja erityisesti tai onko sinulla muita konsteja huolehtia jaloista?

Ja sitten, tämä vähän (taas poikkeaa aiheesta), mutta mikä on hyvä särkylääke jaloille? Siis jalkojani särkee silloin tällöin ja varsinkin yöaikaan, jos olen lenkkeillyt rajummin ja varsinkin eilisen remontoinnin jälkeen. Joskus tuntuu, että reilusti kohollaan pitäminen helpottaa, mutta vie aikaa.. Parasetamoli vähän helpottaa kipua, ja mobilatkaan ei täysin auta! Olisi mukava kokeilla sitä relaksant jalkavoidetta tähän vaivaan, sekä ehkä se jalkojen hierominen helpottaisi. Mutta on ikävä vaiva, varsinkin öisin!
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

kissapolkka

• Jäsen
« Vastaus #4 : Tammikuu 20, 2006, 13:02:18 ip »

Hei.. olen itse kokeillut tuota relaxsia...minulla ei toiminut  
joten rahat meni täysin hukkaan kun mainoksia uskoo........jalat on yhä edelleen kylmät (JÄÄ) joten se siittä rasvasta!!!!
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2006, 15:35:19 ip »

Kiitos kaikille vastauksista!
Taidan olla onnksi vain vainoharhainen tämän jalkani kanssa. Tietysti kuin pelkää tuota asiaa, niin heti on tuntevinaan jos jonkinmoisia tunteita jalassa. Turvotusta ei ole ollut ja jalka tuntuu saman lämpöiseltä kuin toinenkin jalka. Mutta todella hyvä kuulla kokemuksia tulpasta, niin osaa sitten toivottavasti hakeutua hoitoon jos sellainen joskus tulee.
Kirjattu

Keiju

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2006, 16:25:00 ip »

Lainaus:

Minulle jouduttiin tekemään kuvaus jalkaan verisuoniteitse. Siitä eivät munuaiseni pitäneet ollenkaan.

Miten tämä tapahtui ja miksi se vaikutti munuaisiisi..?

Itselleni kehittyi tulppa v. 1990 kun vasen jalka katkesi monesta kohtaan ja se ydinnaulattiin. Kipu oli hirvittävä ja lääkitys voimakas. Mm. epiduraali jätettiin joksikin aikaa selkään kiinni ja jalkaa pidettin ylhäällä telineessä. Lääkärit kävivät sitä päivittäin puristelemassa ja joku sitten tajusi, että siinä on mahdollisesti veritulppa, mutta minulle siitä ei kerrottu mitään. Minä en ymmärtänyt, miksi lähdettiin kiikuttamaan johonkin kuvaukseen. Selvisihän se; kantapäästä laitettin piikillä varjoainetta siihen kipeään jalkaan siten, että olin köytetty pystyasentoon paarissa ja muutamaan kertaan meinasi lähteä taju sekä siitä piikistä, että siitä, että veri pakeni yhtäkkiä kipeään jalkaan.  
Hämärän rajamailla tajusin, kun joku sanoi, että tulppa siellä näyttää olevan. Siinä vaiheessa minut olisi voinut ampua sen hirvittävän kivun takia! Ja armahtavaa tajuttomuutta ei vain tullut...

Napapiikeillä siitä onneksi selvittiin.
Mutta hoitajilta ja lääkäreiltä sain ristiriitaisia ohjeita sen tulpan suhteen; toiset käskivät liikutella varpaita ja jalkaa minkä kykenin, toiset käskivät olla ihan paikallaan ettei tulppa lähde liikkeelle.  
Koskaan ei selvinnyt, mitä olisi pitänyt tehdä.

Siskollani on ollut myös veritulppa ja onneksi hoito on hänen kertomansa mukaan nykyisin hieman inhimillisempää kuin silloin 1990. Mutta siskoni kertoi, ettei pystynyt kävelemään ko. jalalla silloin kun tulppa havaittiin.

Keiju
Kirjattu
D1 vuodesta -80, VEO-pumpussa Humalog. Munuaissiirre 15.04.2014.

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2006, 21:45:45 ip »

Jos on liuotushoito meneillään, klexanet (=napapiikit) ja tulppa jalassa, niin pitäisi sitä jalkaa paikallaan pitää ainakin sen akuutin vaiheen ohi. Ettei se tulppa jalasta lähde liikkeelle ja saa pahempaa aikaan! Näin minulle on opetettu ja vastaavissa tapauksissa lääkärit myös näin sanoneet potilaille!
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2006, 23:34:20 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Minulle jouduttiin tekemään kuvaus jalkaan verisuoniteitse. Siitä eivät munuaiseni pitäneet ollenkaan.

Miten tämä tapahtui ja miksi se vaikutti munuaisiisi..?

En tiedä tarkoitetaanko tässä kuvauksessa verisuonien varjoainekuvausta. Jos tarkoitetaan, niin se ei todellakaan tee nannaa munuaisille, koska varjoaine poistuu munuaisten kautta.

Itselleni on tehty kaksi kertaa alaraajojen valtimoiden varjoainakuvaus ja molemmilla kerroilla juuri nefropatiani vuoksi sain reilusti nesteytystä suoraan suoneen, jotta virtsaa olisi erittynyt mahdollisimman paljon ja nopeasti, jolloin tuo varjoaine häipyisi nopeammin munuaisten kautta pois. Eli niinkin lievässä nefropatiassa kuin mulla silloin, otettiin se kuitenkin hyvin huomioon.

Jälkimmäisellä kerralla lupasin lipittää vettä todella reippaasti ja niinpä sain tipan vähän nopeammin pois kädestäni. Mutta niinpä sitten vettä kului pari litraa ihan varmaan alle parissa tunnissa.

Nää tulppajututhan on tosin ihan erilaisia, koskevat lähinnä syviä laskimoita ja mulla taasen oli valtimopuolella ongelmia. En tiedä onko edes samanlaiset varjoaineet käytössä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2006, 12:17:30 ip »

mulla alkoi eilen päikkäreiden jälkeen sellainen jännä vihklonta pohkeen etuosassa, nilkassa ja reiden takaosassa.
turvotusta ei ole, eikä väri tai lämpö ole erilainen kuin toisessakaan. kipu tuntuu ajoittaisena.
soitin päivystykseen ja sieltä sanoivat että seurattava pari päivää.
epäilivät lihas kipua tai neuropatia kipua...
veritulppaa eivät uskoneet olevan ja sanoivat että ei suostu lääkäri näillä oireilla ultraamaan.
luulotautia...
joskus aiemmin, pari vuotta sitten oli jalka aivan sairaan kipee, ei kärsinyt polkaista tai liikkua. silloin olin ensiavussa yötä ja ultrassa seuraavana päivänä ei löytynyt erikoisempia! silloinkin oli jokin lihas juttu kyseessä...
olen kuullut että tulpassa jalka on erittäin kipeä ja kipu on sellaista painavaa kipua. tällaista mulla se ei kuitenkaan ole!
mikähän lie...
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

Sirkku62

• Intoilija
« Vastaus #10 : Elokuu 06, 2006, 23:45:38 ip »

Jos jalassa on veritulppa, olen huomannut että se muuttuu kipeäksi ja on kylmä. Minulla on ollut jalassa kaksi kertaa sellainen. Ensimmäinen oli sydäninfarktin yhteydessä vuonna 1999 ja toinen vuonna 2005.

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 07, 2006, 09:32:22 ap »

Tässä on käypä hoito -ohjeista tekstiä syvästä laskimotukoksesta.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00046

Yhdellä työkaverillani tuli veritulppa jalkaan ja kipu oli sietämätön. Myös jalan turpoaminen ja punotus kovaa, niin sekä jalan kuumotuksen tunne. Nuo on kait niitä tavanomaisia oireita, mutta kuten linkissä sanotaan, oireet voivat lähes puuttuakin.

Itselläni on huono valtimoverenkierto jaloissa ja se taasen näkyy minulla jalkojen kalpeutena sekä viileytenä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Elokuu 07, 2006, 18:45:56 ip »

Mulla kipeytyi pohje parisen vuotta sitten (ennen d:n toteamista) ja kipuilu jatkui parisen viikkoa. Kun jomotus vaan jatkui, lähdin duunista työterveyshoitajalle.
Hän oli sitä mieltä, että jalassa on veritulppa ja lähetti lääkäriin. Lääkärikin pelkäsi, että jalassa on tulppa, joten lähetti trombi-epäilynä suoraan Marian sairaalan ensiapuun/päivystykseen. Olin ihan paniikissa, Mariassa otettiin verikokeita ja sydänfilmiä (hoitsukin tyynnytteli, että kyllä näihin tukoksiin nykyään hyvät hoidot on) ja lopulta 8 tunnin odottelun jälkeen pohje ultrattiin. Eivät kuulemma uskaltaneet lähettää ilman ultraa kotiin.
Lääkäri joka ultran teki sanoi, että "juu, tää näkyy kyllä ihan selkeesti... Ihan selvä juttu..." Meinasin jo oksentaa, kunnes hän totesi, että "kyllä nää suonet näkyy niin selvästi ettei täällä mitään tulppaa voi olla". Huhheijaa! Loppujen lopuksi pohjekipuni ei saanut mitään muuta diagnoosia kuin "ei veritulppaa". Pohje on edelleen aika ajoin kipeä ja jäykkä, mutta menee kai ihan lihaskivun piikkiin. Ohjeeksi sain, että käytä hyviä kenkiä ja venyttele lihaksia...
Näinkin onnekkaasti voi käydä. Vaikka rautaisia hermoja vaati tuo 8 tunnin odottelu Marian sairaalan päivystyspolilla
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Linkkejä

Naisilla suurempi aivoinfarktiriski

Julkaistu 27.10.2014 | 15:21